In de hr-wereld zijn de meningen over socialenetwerksites als LinkedIn en Facebook verdeeld. Een aantal wervings- en selectiespecialisten vreest dat ze meer en meer een concurrent worden voor onlinerekruteerders en dat bedrijven rechtstreeks mensen aanwerven via die sites. Tegelijk vragen hr-professionals zich af of het zinvol is om te netwerken via sociale sites en hoe ze dat moeten aanpakken.
...

In de hr-wereld zijn de meningen over socialenetwerksites als LinkedIn en Facebook verdeeld. Een aantal wervings- en selectiespecialisten vreest dat ze meer en meer een concurrent worden voor onlinerekruteerders en dat bedrijven rechtstreeks mensen aanwerven via die sites. Tegelijk vragen hr-professionals zich af of het zinvol is om te netwerken via sociale sites en hoe ze dat moeten aanpakken. Al die vragen vormen een gat in de markt, dacht An De Jonghe en zij richtte in 2008 TrendQ op, een bedrijf dat zich bezighoudt met social media consultancy. De Jonghe kent de hr-wereld door en door, want ze was twaalf jaar headhunter en een van de oprichters van rekruteringsspecialist Ulysses Consulting. Via TrendQ begeleidt De Jonge bedrijven die 'iets' met sociale netwerken willen doen: beter verkopen, een product of dienst lanceren, beter rekruteren, enzovoort. Ze schreef er zelfs een boek over. "De voordelen van socialenetwerksites zijn bekend. Je kunt op een goedkope manier nieuwe klanten prospecteren of je kunt op een goedkope manier mensen aanwerven. Ik ben er een goed jaar geleden mee begonnen, in een periode dat de financiële crisis zich volop begon te laten voelen." Dat was volgens De Jonghe geen slecht moment, want "er bestaat in crisisperiodes meer interesse voor aangezien bedrijven dan nieuwe wegen moeten bewandelen. Het voorbije jaar is de zoektocht naar die nieuwe wegen alleen maar toegenomen. Eigenlijk zijn zeer weinig klanten van Ulysses ook klant van TrendQ." Volgens De Jonghe kiezen bedrijven nog te vaak voor de verkeerde aanpak als ze proberen mensen via socialenetwerksites aan te werven. "Indien je iemand wil aanwerven, moet je meer doen dan een mail sturen met de vraag om te replyen met een cv en vervolgens te melden dat de kandidaat de job heeft. Een kandidaat verwacht wel degelijk een duidelijke omschrijving van de vacature." De Jonghe geeft ook meer en meer advies in verband met ondeontologisch gebruik van de sociale netwerken. Zo gebeurt het wel eens dat een leverancier of klant met iemand van een bedrijf contact legt om zo ook andere personen in het netwerk te benaderen en die contacten voor professionele doeleinden aan te wenden. Een tip hierbij is volgens De Jonghe dat sociale netwerkers zo een uitgebreid netwerk kan aanleggen dat het moeilijker wordt om interessante contacten van andere te onder- scheiden. A.M.