Mercedes heeft zijn eerste volledig elektrische auto klaar. Verrassen doet hij niet. Mercedes moet mee met de stroom, nadat Tesla de wereld de eerste elektrische auto heeft geschonken, Audi zijn e-Tron heeft gebouwd en Jaguar zijn iPace. BMW werkt hard aan zijn wagen voor die categorie: een hogere auto met een batterij die goed is voor een autonomie van 450 kilometer in optimale omstandigheden, en met een prijskaartje in de buurt van 80.000 euro. Toeval is dat niet. De SUV of cross-over is met voorsprong het populairste koetswerktype op de markt. En 80.000 euro is best betaalbaar voor het soort publiek dat nu al bereid is elektrisch te rijden en daarin wil investeren.

De komende jaren mogen we een versnelde groei van het elektrische aanbod verwachten. Alle merken moeten meedoen: tegen 2021 wil Europa de gemiddelde uitstoot van elk merkgamma beperken tot 95 gram CO2 per kilometer. Dat is over iets meer dan twee jaar al. Tegenover een model zescilinder die pakweg 190 gram CO2 uitstoot, moet er een staan die 0 gram uitstoot om het gemiddelde te halen. Die nuluitstoot lukt alleen met elektrische aandrijving.