De meeste mensen zien een racecircuit alleen maar vanaf de kant of op televisie. Voor velen is het een droom om zelf te rijden op de racebaan. In Zolder kan die droom uitkomen. "Na de eerste keer heb ik gezegd dat ik ooit de 24 uur wilde rijden. Dat heb ik vorig jaar dan ook gedaan", zegt Olivier Hermans, algemeen directeur Yokohama Belgium. Dat merkt levert banden waarmee je zowel op het circuit als op de gewone weg kunt rijden.
...

De meeste mensen zien een racecircuit alleen maar vanaf de kant of op televisie. Voor velen is het een droom om zelf te rijden op de racebaan. In Zolder kan die droom uitkomen. "Na de eerste keer heb ik gezegd dat ik ooit de 24 uur wilde rijden. Dat heb ik vorig jaar dan ook gedaan", zegt Olivier Hermans, algemeen directeur Yokohama Belgium. Dat merkt levert banden waarmee je zowel op het circuit als op de gewone weg kunt rijden. Hermans nam de eerste keer deel in een huurauto. Tegenwoordig heeft hij er een speciale auto voor. "Als je nog geen ervaring hebt, krijg je eerst een theoretische basis en je rijdt dan onder begeleiding van een instructeur een aantal ronden. Die toont de ideale lijn, de rempunten, het punt waar je moet insturen, waarop je moet letten. Op de gewone weg moet je veel op anderen en op het verkeer letten. Op het circuit moet je vooral op jezelf letten. Je moet je lijnen aansnijden, je moet remmen." Het grote voordeel van rijden op het circuit is dat er geen snelheidsbeperkingen zijn. De enige beperking is de ervaring van de rijder. "Je kunt je eigen tempo opbouwen", zegt Hermans. "In het dagelijkse verkeer houd ik me aan de snelheidslimieten. Op het circuit kun je je uitleven. Het is de ideale uitlaatklep om te ontstressen en echt hard te rijden. Na een of twee uur op het circuit rijden, kom ik helemaal ontspannen terug." Een eerste trackday met de eigen auto en met begeleiding kost 225 euro. Voor vrij rijden, betaal je 60 euro per uur. Dat is beter besteed geld dan hetzelfde bedrag of meer voor een boete voor overdreven snelheid. "Ik ga met dat geld liever op het circuit rijden dan dat ik uit eten ga..." Niet alleen met je auto kun je op Zolder aan je trekken komen, ook met de motor. Michel De Coster, de CEO van ZapFi, rijdt in competitie met de auto. "Maar ook de motor wilde ik weleens goed opengooien. Je leert hem gebruiken in vrij extreme situaties. Je raakt daardoor op de gewone weg niet meteen in paniek als je iets tegenkomt. Je knijpt de remmen niet dicht als je achterwiel gaan schuiven. Je weet dat je dat kunt corrigeren omdat je dat al eens hebt meegemaakt op het circuit. Je merkt dat een motor veel kan verdragen. Je leert echt wat je kunt doen met een motor, je leert te remmen met de voorrem, goed de bocht in te steken." En het is veiliger om op het circuit hard te gaan. "Vroeger reden we koers op de openbare weg. Wie er het eerst in Waver was of zo. Dat kan nu niet meer met het vele verkeer. Ik rij toch het liefst met de motor op het circuit. Het gevoel van snelheid is veel groter en het is plezierig. Maar je kunt je wel pijn doen als je eraf gaat." De Coster weet dat uit eigen ervaring. Bij een harde val, veroorzaakt door het weigeren van de rem, liep hij een sleutelbeenbreuk op, gelukkig is er op het circuit altijd EHBO aanwezig. Het hoeft niet allemaal extreem. Naast de baan en binnen het asfaltlint zijn er autosportactiviteiten. Sinds vorig jaar is er op het binnenterrein een kartbaan. Die is vrij uniek, want de meeste zijn indoor. Buiten kan je alleen in Genk, Francorchamps en Marienbourg karten. Anthony Kumpen, de commercieel directeur van Race Productions/Ridley Bikes, begon zijn autosportcarrière met karten. "Je zit maar op 3 of 4 centimeter van de grond en raast met een topsnelheid van 50 tot 60 kilometer per uur. Omdat je zo laag zit, heb je het gevoel dat je veel sneller gaat. Je kunt het niet elke dag doen, en dat maakt het speciaal. Fietsen of voetballen kun je overal doen. Karten niet. Je hebt een baan nodig, een kart, een uitrusting. Je kunt het ook in groep of met je bedrijf doen. Dan komt ook het competitieve naar boven. Iedereen wil winnen. Je kunt er veel plezier aan beleven." Snel rijden is niet het enige dat je kunt doen in Zolder. Je kunt er ook je rijvaardigheid in het dagelijks verkeer verhogen. Zo'n rijvaardigheidscursus kan in het kader van een bedrijfsevenement. Metaalbedrijf Nys ging vorig jaar op Sint Elooi met een twintigtal werknemers naar Zolder. Zo'n cursus bestaat uit theorie die dan in de praktijk gebracht wordt. "Je leert defensief rijden, anticiperen. Je gaat met drie en een instructeur in een leswagen. Het gaat om ontwijken op een gladde weg, verbeteren van de kijktechniek, remmen. De eerste keer dat je slipt, is wel schrikken. Je leert dan niet te slippen: ontkoppelen, tegensturen en kijken naar de oplossing", zegt zaakvoerder Eric Nys. "Iedereen werd zich bewust van zijn beperkingen. Tijdens die cursus kan je wel vijftien keer slippen, maar het was wel duidelijk dat je in dagelijks verkeer maar één kans hebt." Als teambuilding noemt hij het event geslaagd. "In het voertuig wil iedereen er als de beste uitkomen, maar de grootste ego' s gingen het hardste rond." AD VAN POPPEL"Op de gewone weg moet je veel op anderen en op het verkeer letten. Op circuit moet je vooral op je zelf letten" Olivier Hermans, Yokohama