Met de regelmaat van een klok verschijnen er hitlijsten met de beste hotels en vliegtuigmaatschappijen. Maar hoe relevant zijn dergelijke enquêtes ?
...

Met de regelmaat van een klok verschijnen er hitlijsten met de beste hotels en vliegtuigmaatschappijen. Maar hoe relevant zijn dergelijke enquêtes ?Het aantal enquêtes en onderzoeken naar het beste hotel, de mooiste vakantiebestemming, de vriendelijkste luchtvaartmaatschappij of efficiëntste autoverhuurder is niet meer bij te houden. De hotelketen, touroperator of luchtvaartmaatschappij die niet om de haverklap een of andere prijs ontvangt, bestaat al lang niet meer. In de VS is er zelfs een wedstrijd voor de mooiste... hoteltuin.Neem nu Business Traveler (BT), een van de toonaangevende magazines voor veel-reizigers. Het blad, dat aparte edities heeft in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland, publiceerde in zijn recentste nummer de (drie) resultaten van een enquête bij zo'n 5000 zakenlui-reizigers. Normaal zou men er kunnen van uitgaan dat de desiderata en bevindingen van deze frequent fliers en vaste hotelbezoekers overal ter wereld gelijklopend zijn. Maar niets is minder waar. Zo hebben de Britse lezers British Airways uitgeroepen tot beste luchtvaartmaatschappij ter wereld. De Duitsers deden hetzelfde met hun Lufthansa. De Amerikanen verkozen dan weer American Airlines tot beste US-carrier ; op wereldvlak ging Singapore Airlines met de titel lopen. Over niks behalve dan over de beste luchthaven ter wereld (Singapore Changi) lijkt men het in de drie verschillende edities eens. Ook niet over de beste hotelketen in de Verenigde Staten (drie verschillende winnaars), het beste hotel ter wereld (idem) of de luchtvaartmaatschappij met de beste business class voor langeafstandsvluchten. Daar kiezen de Duitsers nog altijd koppig voor Lufthansa, de Britten zetten Virgin Atlantic op één, terwijl de Amerikanen British Airways verkiezen. Nog absurder wordt het als we de uitslagen van de verschillende enquêtes onderling toetsen. In het maart/april-nummer van het Duitse magazine Holiday bijvoorbeeld spraken zo'n 450 Profis uit de reissector zich uit over luchtvaartmaatschappijen en hotels. Wat blijkt ? Van de volgens hen tien beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, komt er maar eentje voor in de top-vijf van de lezers van Business Traveler (Singapore Airlines). Van winnaar Cathay Pacific of nummer twee ( Emirates) is er geen spoor. Hetzelfde doet zich voor bij de beste hotels. De 450 Holiday-professionals sommen de tien betere ketens op, maar die krijgen nauwelijks waardering van een van de drie groepen BT-lezers. Meer nog : van de top-vijf uit Holiday vinden we geen enkele naam terug in de top-drie van de BT-kiezers. Uit dit soort enquêtes valt dus maar één les te trekken : ze zijn misschien wel leuk voor de winnaars, maar allesbehalve relevant voor de klant.ERIC DEPEUTER Hyatt Regency in Scottsdale Kan meedingen naar de prijs voor de mooiste hoteltuin.