Het rijplezier van een Audi A6, de ruimte van een Avant, de veiligheid van het Quattro-systeem, de zuinigheid van een TDI en het comfort van een Business-versie.
...

Het rijplezier van een Audi A6, de ruimte van een Avant, de veiligheid van het Quattro-systeem, de zuinigheid van een TDI en het comfort van een Business-versie. Het overkwam ons nog nooit dat we zonder bijtanken 980 kilometer aflegden in een auto met een brandstoftank van 80 liter, waarin bij aankomst nog ruim 20 % overbleef. Tijdens deze rit haalden we een gemiddelde snelheid van 132 km/u ; er waren twee personen aan boord en een grote hoeveelheid bagage, opgeborgen in de afdekbare kofferruimte van de Audi A6 Avant Quattro TDI Business. Zuinigheid is de belangrijkste eigenschap van de Audi turbodieselmotor met direkte brandstofinjectie, en dat is te danken aan vier technische factoren. Eén, het elektronisch motormanagement zorgt ervoor dat steeds de juiste hoeveelheid brandstof in de cilinders wordt ingespoten. Twee, de nieuwe injectoren werken zeer precies. Drie, het elektrisch gaspedaal reageert veel sneller dan een mechanisch pedaal. Vier, de zuigers en cilinderkoppen hebben een nieuwe en verbeterde vorm gekregen.Een tweede opvallend kenmerk van de Business-versie van de Audi A6 is het buitengewone comfort. Dat wordt bepaald door de optimale geluidsisolatie van het motorcompartiment, het ruimtegevoel en de exclusieve sfeer van het interieur, de degelijke uitrusting met interessante opties, en last but not least het rijplezier dankzij het grote koppel van de TDI-motor. Daarbij komt nog dat het Quattro-systeem borg staat voor een uitzonderlijk veilige wegligging.Mede door de zuinigheid en andere verbeteringen, is het aandeel van de diesels in België de laatste 15 jaar gestegen van 20 % naar 47 % van de nieuw ingeschreven auto's. Er bestaat echter nog een misverstand omtrent de vervuiling die een dieselmotor veroorzaakt. Welnu, de hedendaagse diesel met oxidatiekatalysator vervuilt even weinig als een benzinemotor van dezelfde cilinderinhoud, eveneens met katalysator.Een diesel brengt geen NOx in de lucht, maar wel een minieme hoeveelheid roetdeeltjes. Daaraan wordt evenwel druk gesleuteld. En dan is er nog de vervuilende zwavel, die tijdens de productie aan de dieselbrandstof wordt toegevoegd : die zal waarschijnlijk nog dit jaar verdwijnen op grond van een nieuw Europees milieureglement.Wie de aankoop van een Audi diesel overweegt, moet beslist eens proefrijden met de TDI-versies om kennis te maken met de unieke eigenschappen van deze motoren : zuinigheid, comfort en rijplezier. Kiest men daarbij ook voor het Quattro-systeem, dan wordt dat lijstje uitgebreid met een veilige wegligging en een onberispelijk bochtengedrag dankzij de permanente aandrijving op de vier wielen. PATRICK OP DE BEECKAudi A6 Avant Quattro Business Zuinigheid, veiligheid en exclusief comfort, gekoppeld aan veelzijdige gebruiksmogelijkheden.