Die Koreanen toch. Ze leggen het goed aan boord. De gezwinde groei van Hyundai, het doet ons een beetje denken aan het verhaal van Samsung, de elektronicareus. Pakweg twintig jaar geleden wilde je niet dood aangetroffen worden met een televisietoestel van Samsung in je woonkamer. Vandaag staat het Koreaanse merk voor betaalbare kwaliteit in een hip design. Of het nu om gsm's gaat of vlakke televisieschermen: het ding is niet alleen technologisch, maar ook stilistisch een meerwaarde voor je handpalm of woonkamer.
...

Die Koreanen toch. Ze leggen het goed aan boord. De gezwinde groei van Hyundai, het doet ons een beetje denken aan het verhaal van Samsung, de elektronicareus. Pakweg twintig jaar geleden wilde je niet dood aangetroffen worden met een televisietoestel van Samsung in je woonkamer. Vandaag staat het Koreaanse merk voor betaalbare kwaliteit in een hip design. Of het nu om gsm's gaat of vlakke televisieschermen: het ding is niet alleen technologisch, maar ook stilistisch een meerwaarde voor je handpalm of woonkamer. Op de Belgische markt is het niet anders dan elders in de wereld. Samsung brak vorig jaar alle verkooprecords. Inderdaad: net zoals Hyundai. Van 5000 verkochte auto's in 2001 is de Belgische importeur gegroeid naar 13.000 vorig jaar. Akkoord, het succes van het SUV-segment ( sports utility vehicle) is daarin een belangrijke factor, want Hyundai speelt hier met de Santa Fe en Tuscon gretig mee. Maar dat is niet meer dan de katalysator die de grote groei definitief op gang stuwde, want met een Hyundai rijden is merken: je krijgt serieuze waar voor je geld. En degelijkheid. Met die deugden trekt Hyundai nu ook ten aanval in het E-segment. Meer bepaald met de Azera, de grootste berline in het gamma, zowat een jaar op de markt maar nu eindelijk verkrijgbaar met een turbodiesel. Klaar voor de strijd met auto's als de Peugeot 607, de Renault Vel Satis, de Volvo S80, de Citroën C6 en zelfs de Mercedes E-Klasse. Waarom we er deze modellen uit pikken? Wel, omdat de Belgische verantwoordelijken dat zelf deden tijdens de persvoorstelling van de gedieselde Azera. En waarom ze de BMW 5-Reeks dan niet in het lijstje hadden opgenomen, wilden we weten. Allez, we wisten het wel, maar wilden het antwoord van Hyundai wel eens horen. En dat was, jawel, goudeerlijk: omdat je met een BMW 5-Reeks imago koopt. We maken het zinnetje graag zelf af: ... en met een Hyundai Azera dus niet. Waarmee we terugkeren naar het begin van dit verhaal: met de Azera 2.2 CRDi koop je degelijkheid (drie jaar garantie met onbeperkte kilometers, andere constructeurs leggen de lat doorgaans op 150.000 kilometer) en waar voor geld. En dat zou voor rationele particulieren of vooral fleetmanagers (de Azera 2.2 CRDi heeft nu al een hogere restwaarde dan de Citroën C6 of Renault Vel Satis) wel eens kunnen tellen. Het prijsverschil met bovenvermelde concurrenten begint inderdaad serieus te worden bij de topversie, de zogenaamde Executive. Omdat die standaard zowat alles meekrijgt wat bij de Europese hoofdrolspelers in het E-segment op de optielijst staat. Onmisbare (luxe)snufjes zoals elektrische stoelen, schuifdak, gps met aanraakscherm, regensensor, parkeersensoren, leesspotjes voor de algemeen directeur achterin, houtinleg of stoelverwarming. Eigenlijk is het makkelijk: er zijn maar twee opties, metaalkleur en Blue-toothmodule voor de gsm. Een verademing, is dat. Vooral als je weet dat een Mercedes E-klasse met dezelfde uitrusting 12.500 euro meer kost. Daar koop je al een autootje voor zoonlief mee. motor: 2.2 turbodiesel (2188cc), 16 kleppen, standaard roetfilter, 150 pk (110 kW) bij 4000 toeren per minuut, maximaal koppel 335 Nm van 1800 tot 2500 toeren. PRESTATIES: opsnelheid 202 km/u, van 0-100 km/u in 11,4 seconden. VERBRUIK: 7,9 l voor 100 km (cijfers constructeur). CO2-UITSTOOT: 208 g/km. PRIJZEN: 4.999 euro (Lounge) en 37.999 euro (topversie Executive). Topversie interessant geprijsd. *** Nog altijd imagodeficit tegenover concurrenten. - - - Jo Bossuyt