Midden oktober opende in Mechelen het nieuwe AZ Sint-Maarten de deuren. Het ziekenhuis optimaliseerde zijn verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC) met de hulp van de Belgische ontwerp- en simulatiesoftware van Hysopt.
...

Midden oktober opende in Mechelen het nieuwe AZ Sint-Maarten de deuren. Het ziekenhuis optimaliseerde zijn verwarming, ventilatie en airconditioning (HVAC) met de hulp van de Belgische ontwerp- en simulatiesoftware van Hysopt. Roel Vandenbulcke en Peter Van Roosbroeck zijn respectievelijk de CTO en de CEO van het Antwerpse groeibedrijf. Vandenbulcke legde de kiem voor Hysopt, een samentrekking van Hydronic System Optimisation, tijdens zijn doctoraatsonderzoek aan de Universiteit Antwerpen. In 2013 ging Hysopt als spin-off zijn eigen weg en kan het nu een indrukwekkend lijstje van klanten en projecten voorleggen. Van grote bedrijven als Viessmann, Atlas Copco, Van Marcke tot de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren, ziekenhuizen en 's lands grote universiteiten. Bouwheren, installatiebedrijven en studiebureaus gebruiken de cloudsoftware om gebouwen van een betere verwarming en koeling te voorzien tegen een lagere prijs. "Via de software kunnen ze het hydraulische systeem van de installatie optimaliseren", zegt Vandenbulcke. "Met onze software maken we een wiskundig model dat alle fysische wetmatigheden van de installatie beschrijft. Via dat model kunnen we berekenen hoe onderdelen als pompen, kleppen en inregelkranen het best functioneren. De algoritmes zorgen ervoor dat je het proces kan simuleren om die componenten op elkaar af te stemmen en het energieverbruik te voorspellen en te optimaliseren. Zo'n proces is zonder software in de praktijk niet haalbaar." Hysopt optimaliseert het rendement eerder door de onderdelen goed op elkaar af te stemmen en minder door ze te vervangen. Dat drukt de kosten en levert aantrekkelijke besparingen op. "Gemiddeld gaat het om een jaarlijkse energie- en kostenbesparing tussen 20 en 40 procent", zegt Peter Van Roosbroeck. "Spelers schrikken soms van de problemen die wij blootleggen. Maar de voordelen zijn groot. We beloven onze klanten dat hun HVAC-installatie na afloop 40 procent beter werkt, 30 procent goedkoper is, 99 procent minder fouten maakt en 30 procent minder tijd kost. Alles samen is de besparing doorgaans een stuk groter dan de investering, inclusief de kosten voor de analyse, de software, de installatie en de componenten. In 70 procent van de gerealiseerde projecten verdienden de bouwheren hun investering binnen het jaar terug." Met zijn besparingslogica staat Hysopt in een sterke positie. Dat het bouwheren helpt tegemoet te komen aan de klimaatdoelstellingen van de overheid is een extra troef. Bovendien maakt Hysopt zich sterk dat geen vergelijkbare software op de internationale markt aanwezig is. De concurrentie zal eerst enkele jaren volop moeten investeren. Geen wonder dat Hysopt het ijzer nu wil smeden. Het ging op zoek naar een kapitaalinjectie en vond 1,9 miljoen euro bij de investeerder Karl Willemen, het investeringsfonds Qbic en een strategische partner. "De vraag naar energie-efficiëntie van gebouwen is zeer groot", duidt Danny Gonnissen van Qbic de investering. "Hysopt heeft een product dat een antwoord daarop biedt en dat bovendien niet makkelijk te kopiëren is. Het commerciële model om Hysopt in de markt te zetten evolueert in de goede richting. Daarvoor zal het kapitaal dat wij ter beschikking stellen zeer nuttig zijn. Energiebesparing in gebouwen is actueel en wij verwachten dat Hysopt in vijf tot zes jaar echt waarde kan creëren. Het is een beloftevolle spin-off die de kans heeft door te groeien tot een internationale en onbetwistbare speler in de HVAC-markt." Met het vers kapitaal wil Hysopt verder aan de productontwikkeling voor ventilatie werken, maar bovenal zijn vleugels uitslaan naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Noorwegen, Zweden en Denemarken. Daar treft het een markt die vergelijkbaar is met de Belgische. "We trekken naar landen die een duidelijk beleid hebben in energie-efficiëntie en die een voortrekker zijn in het gebruik van bijvoorbeeld warmtekrachtkoppeling", zegt Peter Van Roosbroeck. "Die markten kampen met vergelijkbare uitdagingen, maar het volume is groter. We kunnen er grotere besparingen realiseren en een groot potentieel benutten." Dat het met vertrouwen naar die markten trekt, blijkt ook uit de cijfers. De jaarrekening van Hysopt vertoonde in 2017 voor het eerst een positieve brutomarge en de omzet steeg van 300.000 naar 634.000 euro. De omschakeling van het zakenmodel van diensten naar softwareverkoop speelde daarin een belangrijke rol, legt Van Roosbroeck uit. "Vooral de inkomsten uit de verkoop van software zijn gevoelig gestegen. Voorheen kwam nog 80 procent van de omzet uit diensten. We mikken op klanten die projecten doen met de software. In ons nieuwe zakenmodel leggen we meer het accent op projecten en op de eindwaarde voor de klant. We werken met behapbare pakketten en vertalen dat goed gestructureerd naar klanten, zoals studiebureaus. Je kan het het best vergelijken met AutoCAD (een computerprogramma voor technische tekeningen, nvdr). Wat AutoCAD is om te tekenen, is onze software om te rekenen." De groeispurt die Hysopt voorziet, oogt ambitieus. Vanaf 2019 wil het bedrijf een omzet van 850.000 euro realiseren en voor het eerst winstgevend zijn. Voor 2021 mikt het zelfs op een omzet van 4,6 miljoen euro, ruim zeven maal de omzet van vorig jaar. Hoe realistisch is dat? "Dat is een prognose op basis van de ketelmarkt in onze exportlanden, het beoogde marktaandeel en het aantal basislicenties dat we ambiëren", legt Van Roosbroeck uit. "Maar het belangrijkste deel van onze omzet zal komen van de projecten die klanten realiseren."