Is ergens tussen New York en Brussel uw bagage verloren gegaan? U kent het procédé: u vult het formulier in en 's avonds leveren ze - hopelijk - uw koffers alsnog af. Hiervoor gebruiken heel wat luchtvaartmaatschappijen Bagassist, een van de softwarepakketten die destijds door Atraxis werden ontwikkeld. Atraxis was het gemeenschappelijke informaticabedrijf van ...

Is ergens tussen New York en Brussel uw bagage verloren gegaan? U kent het procédé: u vult het formulier in en 's avonds leveren ze - hopelijk - uw koffers alsnog af. Hiervoor gebruiken heel wat luchtvaartmaatschappijen Bagassist, een van de softwarepakketten die destijds door Atraxis werden ontwikkeld. Atraxis was het gemeenschappelijke informaticabedrijf van Sabena en Swissair. "Iedereen had er belang bij dat de dienstverlening van Bagassist bleef voortbestaan. Alleen al omdat de contracten met de klanten een reeks schadevergoedingsclausules bevatten," grijnst directeur Luc Trintels van Skyassist. Hij verzamelde acht andere aandeelhouders en 80.000 euro startkapitaal, en deed op 1 mei een management buy-out bij Atraxis, gesteund door Sabena-curator Chris- tian VanBuggenhout, de klanten en de werknemers. "Ik heb nog een tijd gewerkt bij Atraxis en kende de producten," vertelt Trintels. "Met Bagassist, Paxclaims (een webtoepassing om klachten van passagiers op te volgen) en Salesincentives (een toepassing om de kortingen voor reisbureaus te berekenen op basis van het aantal verkochte tickets) hebben we een paar interessante softwarebrokken kunnen recupereren." Het voordeel van een crisissituatie is dat de kosten laag kunnen blijven. "Iedereen heeft zwaar ingeleverd. De aandeelhouders hebben gegarandeerd dat bij een aantrekkende economie eerst het loon van de medewerkers wordt opgetrokken en dan pas een dividend wordt uitgekeerd." Andere besparing: het productmanagement gebeurt nog wel in België, maar voor de verdere ontwikkeling en het onderhoud van de softwarepakketten werkt Skyassist samen met het Indiase softwarebedrijf IBS. Trintels sloot een akkoord met Unisys om Bagassist verder te verdelen in de hele luchtvaartsector. Tot eind dit jaar (mei-december) mikt Skyassist op een omzet van 500.000 euro. "Dit jaar hebben we geen verkoop nodig. Vanaf volgend jaar willen we één grote nieuwe klant per jaar." Jean-Paul Wydoodt"De aandeelhouders garanderen dat eerst het loon van de medewerkers wordt opgetrokken en dan pas een dividend uitgekeerd."