HUISJE VAN KARTON

Met de HomeBox, een informatiepakket voor consumenten die wensen te bouwen, slaat Decam een brug tussen bouwbedrijven en potentiële klanten. Marktonderzoek en advertentiewerving gaan er hand in hand.

“Het was vorige zomer dat ik op het idee kwam,” vertelt Daniël Camerman, zaakvoerder van de bvba Decam. “In gedachten zou ik mensen die hun bouwvergunning toegekend kregen, een geschenk aanbieden ter verwelkoming in hun gemeente. Ik dacht aan een kartonnen doos, in de vorm van een huis. De toekomstige bouwers zouden er een schat aan informatie kunnen raadplegen en geschenken vinden van verschillende bedrijven uit de bouwsector. Het concept is ludiek en duurzaam. Veel mensen geven de doos immers aan hun kinderen. Bij de eerste reeks werd alle documentatie afzonderlijk voorgesteld. Volgend jaar brengen we alle gegevens samen in een map, zodat de mensen de informatie kunnen bijhouden.”

Na prospectie en voorstelling van zijn product in verschillende bedrijven, bracht Daniël Camerman begin 1998 de HomeBox op de markt. Er werden ongeveer 10.000 kartonnen huisjes aangeboden aan toekomstige bouwers. In en op dit eerste huis vinden we enkele bekende namen, zoals Eternit, Gyproc, Massive, Fina, Nelissen, Honeywell. Elk merk is exclusief aanwezig voor zijn specialiteit.

“Op dat vlak heb ik de ervaring die ik de laatste vijftien jaar kon opdoen in de bouwsector, goed kunnen gebruiken,” merkt Daniël Camerman op. “Maar ik heb de direct marketing ontdekt. Ik kon bijvoorbeeld vaststellen dat het interessanter was de HomeBox te sturen naar mensen die van plan zijn om te bouwen. Bij diegenen die hun bouwvergunning al hebben gekregen, kom je immers vaak te laat. Daarom zijn de pakketten van 1999 vooral gericht aan de eerste categorie.”

Daniël Camerman stak een vragenlijst in zijn eerste HomeBox. 7% kreeg hij ingevuld terug. “In deze vragenlijst kunnen de consumenten hun verwachtingen kwijt,” zegt Daniël Camerman. “Daardoor kunnen de deelnemende bedrijven hun aanbod beter aanpassen aan de verwachtingen van hun mogelijke klanten, net als aan het precieze moment van hun aankopen. Een parketfabrikant bijvoorbeeld kan zich onmiddellijk toespitsen op potentiële klanten. Je zou met andere woorden kunnen stellen dat ik klanten aanbreng bij de partners. In 1999 zullen we 15.000 HomeBoxes versturen. Als ik een soortgelijke respons krijg, zal ik beschikken over ongeveer 1000 vragenlijsten.” Nu worden de HomeBoxes verstuurd via de Post, uitsluitend in België.

Daniël Camerman haalde in 1997 een omzet van 5 miljoen frank. In de toekomst wil hij het concept via licenties ook lanceren in onze buurlanden. “Daartoe moet ik in Nederland, Duitsland en Frankrijk mensen vinden die de sector door en door kennen,” benadrukt Daniël Camerman. “Het zal waarschijnlijk wel wat tijd vergen. Alles berust immers op de opstelling en het beheer van de bestanden. Ik kan me niet veroorloven onmiddellijk de geheimen van mijn methodes prijs te geven.” De HomeBox werd genomineerd voor de Awards van de Belgische Vereniging voor Direct Marketing in 1998.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content