Het containerbedrijf ECS European Containers - bekend van zijn opvallende bordeauxkleurige laadboxen - bouwt in Zeebrugge een distributiemagazijn van 10.000 m² en 10 meter vrije hoogte. De volautomatische loods, die plaats biedt aan 18.500 europaletten, wordt operationeel op 1 december. Het containerbedrijf betaalt de investering van 120 miljoen frank volledig uit eigen zak.
...

Het containerbedrijf ECS European Containers - bekend van zijn opvallende bordeauxkleurige laadboxen - bouwt in Zeebrugge een distributiemagazijn van 10.000 m² en 10 meter vrije hoogte. De volautomatische loods, die plaats biedt aan 18.500 europaletten, wordt operationeel op 1 december. Het containerbedrijf betaalt de investering van 120 miljoen frank volledig uit eigen zak. In de nieuwe loods op de transportzone zullen acht mensen werken. Het totale personeelsbestand komt zo op 68 medewerkers. Het magazijn wordt het Britse distributiepunt van Procter & Gamble. Jef Huyben, bestuurder ECS European Containers: "De stapelplaats vormt een bruggenhoofd van en naar het Verenigd Koninkrijk. De haven van Zeebrugge speelt hierin een cruciale rol. Goederen uit het magazijn kunnen binnen de 24 uren waar dan ook in het Verenigd Koninkrijk worden geleverd. Hiervoor doen we een beroep op verschillende rederijen die zowel noordelijke als zuidelijke havens in Engeland aandoen. Omgekeerd geldt hetzelfde principe. Goederen uit een Brits magazijn kunnen op een minimum van tijd op het continent worden afgeleverd." D.D. Trans, sinds vorig jaar met 80% van de aandelen hoofdaandeelhouder van ECS (dat door het management werd losgekoppeld van het Franse Challenge International in 1995), stelt hiervoor 200 trekkers ter beschikking. De bouw van het distributiemagazijn past in het kader van een forse expansie van ECS. Vorig jaar bedroeg de omzet 2,3 miljard frank en de nettowinst amper 12,9 miljoen frank. De cashflow van het bedrijf bedroeg weliswaar 108 miljoen.Voor 1999 mikt men in Zeebrugge op een omzet van 3,2 miljard. ECS is markleider in het transport met 13,6 meter containers (dus één meter groter dan de klassieke containers) van en naar het Verenigd Koninkrijk.Huyben: "In maart namen we de shortsea-activiteiten van Challenge International in Le Havre over. Nu bestaat onze vloot uit 2600 containers. Deze zomer komen daar nog eens 200 stuks bij. Met de overname van Challenge krijgt ECS ook voet aan de grond in Frankrijk. Tot voor kort de enige blinde vlek op het Europese vasteland." De overname opent ook de deur naar Ierland. Challenge exploiteerde immers een vaste scheepslijn tussen Le Havre en Waterford. Daarnaast lonkt ECS ook naar Scandinavië. "De komst van de Zweedse papierfabriek Stora naar Zeebrugge laat toe ook Scandinavië in het transportpakket op te nemen," aldus Huyben. "Rederij Cobelfret zal het transport verzorgen tussen Stora Zeebrugge en de thuisbasis. Momenteel bestuderen wij of en hoe zij onze goederen kunnen meenemen."