A lcatel, dat in mobilofonie zopas sa- menging met de Chinese speler TCL, publiceert morgen vrijdag zijn kwartaalresultaten. Maar het fenomeen in de sector blijft de niet aflatende opmars van HuaweiTechnologies, het grootste particuliere telecombedrijf van China. Huawei is volgens het internationale onderzoeksbureau CurrentAnalysis wereldwijd nu de numm...

A lcatel, dat in mobilofonie zopas sa- menging met de Chinese speler TCL, publiceert morgen vrijdag zijn kwartaalresultaten. Maar het fenomeen in de sector blijft de niet aflatende opmars van HuaweiTechnologies, het grootste particuliere telecombedrijf van China. Huawei is volgens het internationale onderzoeksbureau CurrentAnalysis wereldwijd nu de nummer twee in toegangsapparatuur voor breedbandinternet. Dat is een van de snelst groeiende telecommarkten en ook de specialiteit van Alcatel in Antwerpen. Alcatel hield vorig jaar wel goed stand als nummer één in snelle internettoegang, met een marktaandeel tussen 35 % en 43 %, afhankelijk van de bron. Volgens Infonetics Research groeide het marktsegment van de zogenaamde Digital Subscriber Line Access Multiplexers ( DSLAM) in 2003 liefst 59 %, tot 5 miljard dollar. Maar Azië-Pacific nam in het vierde kwartaal al ruim de helft van het aantal snelle internettoegangspoorten af, tegen 29 % voor Europa en 16 % voor Noord-Amerika. En Huawei is de nummer één in Azië. "Huawei kan bijna gelijk welke concurrent kloppen op het gebied van prijs," zegt Erik Keith, de breedbandspecialist van Current Analysis. "Marktonderzoeker Dell'Oro noemt ons de nummer 2 in het DSL-segment in Azië. Dat is toch een aanwijzing van onze sterkte tegenover de lokale spelers," zegt woordvoerder Kris Keymeulen van Alcatel in Antwerpen, waar Alcatel nog altijd de kern heeft van zijn onderzoek en ontwikkeling in DSLAM-apparatuur. Huawei focust zich op het snelst groeiende segment: goedkope, op internetprotocol (IP) gebaseerde DSL-netwerken. Alcatel bouwde zijn positie op bij traditionele operatoren, die sterk investeerden in de concurrerende ATM-technologie. Huawei - winstgevend, 22.000 mensen, 3,05 miljard euro omzet in 2003 - is nog altijd stukken kleiner dan Alcatel (12,5 miljard euro omzet), maar stormt met adembenemende snelheid vooruit: 42 percent groei in het voorbije jaar, terwijl Alcatel afdelingen bleef afstoten en krimpen. Huaweis verkoop buiten China steeg in twee jaar met 90 %. Vorig jaar kwam al 27 % uit export, ook naar landen als Duitsland, Frankrijk of Spanje. B.L. B.L.