Steeds meer bedrijven besteden steeds meer delen van het human-resourcesmanagement uit. Een buitenstaander verwacht dan al gauw dat de sociale secretariaten daar goed garen bij spinnen. Zij kennen de markt immers door en door. "Sociale secretariaten hebben inderdaad heel wat ervaring, maar dan wel alleen in de loonadministratie," vindt Christophe De Wit, managing director bij Arinso International, de Belgische beursgenoteerde specialist in software voor HR-activiteiten, in automatisering van HR-diensten en HR-outsourcing. De Wit gaat er zelfs vanuit dat de soci...

Steeds meer bedrijven besteden steeds meer delen van het human-resourcesmanagement uit. Een buitenstaander verwacht dan al gauw dat de sociale secretariaten daar goed garen bij spinnen. Zij kennen de markt immers door en door. "Sociale secretariaten hebben inderdaad heel wat ervaring, maar dan wel alleen in de loonadministratie," vindt Christophe De Wit, managing director bij Arinso International, de Belgische beursgenoteerde specialist in software voor HR-activiteiten, in automatisering van HR-diensten en HR-outsourcing. De Wit gaat er zelfs vanuit dat de sociale secretariaten geen grote speler worden op de markt van de HR-outsourcing. In het eerste halfjaar steeg de netto-omzet van Arinso met meer dan 2 % naar 62,5 miljoen euro. De nettowinst nam zelfs met 31 % toe, naar 2,8 miljoen euro. Het bedrijf dat in 1994 opgericht werd onder de naam Argus Integrated Solutions door voormalig SAP-consultant Jos Sluys en Geert Truyts, veranderde de naam toen het eind maart 2000 naar de beurs trok. Even leek het erop dat de ster van Vlerick-MBA'er Sluys aan het tanen ging, maar Arinso overleefde de conjunctuurstorm na de beursgang en constateert momenteel dat het de juiste koers vaart: in het kielzog van de toenemende uitbestedingstrend van de HR-specialiteiten. Het heeft een interessante niche gekozen. Merkt Christophe De Wit zelfverzekerd op: "En we staan nog maar aan het begin van de boom in HR-outsourcing. Grote spelers als wij kunnen al interessante referenties voorleggen, maar er is nog een groot deel van de markt dat we niet hebben aangeboord." Bij de gerenommeerde klanten van Arinso vinden we Airbus, KBC, Unilever, ING en Philips. De Wit mag best optimistisch zijn. In veel bedrijven is het HR-departement overwerkt en ondergewaardeerd. Er wordt te veel tijd en energie geïnvesteerd in routineuze administratieve taken, waardoor de focus op de ontwikkeling van de HR-strategie verdwijnt. Als een aantal administratieve taken uitbesteed wordt, kan de HR-manager zich concentreren op zijn strategische opdracht. "Al speelt ook kostenbeperking een belangrijke rol," weet De Wit. "Als een deel van je activiteiten die niet echt tot je corebusiness behoren, goedkoper geleverd kunnen worden door een extern bedrijf, dan twijfel je doorgaans niet."In de snel veranderende markt blijft de kernactiviteit van Arinso nog altijd dezelfde: de integratie van HR-managementsystemen, van ERP tot bedrijfsportalen. Maar dat marktsegment zal in de komende jaren meer en meer moeten inboeten ten voordele van de pure uitbesteding van operationele HR-taken, onder de naam HR Operations Outsourcing. Arinso bouwt niet alleen HR shared servicecenters voor klanten, maar kan ook het dagelijks beheer van HR-processen verzorgen. Momenteel maakt die tak 18 % van de omzet uit. In 2006 moet dat al 45 % zijn. Er werd dan ook zwaar geïnvesteerd in dat marktsegment. Ruim 1,5 miljoen euro werd in de eerste helft van 2003 vrijgemaakt in HR Business Process Outsourcing en pan-Europese Managed Payroll Services. a.m.