‘Hr-communicatie moet zich specialiseren’

Hypergespecialiseerde rekruteringsplatformen floreren op het internet. Dat is onvermijdelijk in tijden dat zowel de rekruteerders als de kandidaten cyberaddicts zijn. Maar die trend gaat niet ten koste van de traditionele vacaturewebsites.

“Elke week gaat in België wel een jobboard van start en houdt een andere ermee op”, zegt Serge Goffin, de medestichter van Onlysalesjob.be. Tegelijk zetten algemene vacaturewebsites als Monster en StepStone hun jacht op de cijfers verder. Wie de meeste banen aanbiedt, lokt nu eenmaal de meeste kandidaten. Beide websites gingen begin van deze eeuw online en hebben de wereld van de rekrutering op zijn kop gezet. Vandaag luiden de sociaalnetwerksites en de evolutie van de economische conjunctuur een tweede fase in.

“Bedrijven hebben andere verwachtingen over aanwervingen”, zegt Camille Travers, een consulente in socialwebrekrutering. “Ze willen niet langer een hoop cv’s, maar wel doelgerichte kandidaturen binnenkrijgen. Werknemers blijven gemiddeld drie jaar op post, tegenover vijf jaar vroeger. Dat betekent dat zelfs als er minder functies vacant zijn, er nog altijd meer tijd naar rekrutering gaat.” In tijden van crisis wordt ook gezocht naar meer efficiëntie, om de kosten te drukken. “Bedrijven nemen minder risico’s”, vat Travers het samen.

Juiste kijk

De nieuwkomers die zich specialiseren in een welbepaald domein of die zich richten tot een welbepaalde doelgroep, proberen elk op hun manier een mouw te passen aan de rekruteringsproblemen in hun sector. Wie nog studeert of net zijn diploma heeft behaald, vindt op GraduAid bijvoorbeeld werkaanbiedingen voor die doelgroep. De website functioneert bovendien als een datingsite en maakt gebruik van een matchingalgoritme.

“De hr-communicatie moet zich specialiseren”, benadrukt Travers. “Als je iedereen op dezelfde manier aanspreekt, voelt op den duur niemand zich nog aangesproken.” Florence Loumaye van GraduAid vult aan: “Jongeren hebben geen juiste kijk op de arbeidsmarkt. Ze hebben enkel oog voor de belangrijke partners van de universiteiten, en niet voor de ondernemingen die het meeste aanwerven: de kmo’s. Wij willen de kloof tussen de jongeren en de arbeidswereld verkleinen via vacatures die zich specifiek tot hen richten. We doen dat ook via events, artikels en adviezen.”

Leven en bewegen

Jan Heiremans, de gedelegeerd bestuurder van StepStone België, vindt dat nicheplatforms niet nieuw zijn. Bovendien zijn ze moeilijk in stand te houden. “Een basistechnologie uitrollen is niet zo lastig, maar het is veel moeilijker een kritische massa te bereiken, zodat je website echt leeft en beweegt. Dat geldt zeker in een klein land als België. Om die kritische massa te halen, heb je zowel investeringen als personeel nodig.”

In zijn ogen heeft in België slechts één markt voldoende potentieel om te blijven bestaan: IT. “Vandaar dat StepStone begin 2015 ICTjob heeft overgenomen”, legt Heiremans uit. “IT is een van de belangrijkste niches, waarin ICTjob een leiderspositie heeft. Sinds we die website hebben overgenomen, is StepStone enorm gegroeid. Van 2015 tot 2016 bedraagt de groei 15 à 40 procent, afhankelijk van de maand.”

Volgens Serge Goffin is de overname van nichewebsites niet alleenzaligmakend voor algemene websites. “De nichewebsites hebben sectorspecifieke functionaliteiten ontwikkeld en die vervolgens geautomatiseerd. De algemene websites daarentegen zijn uitgegroeid tot cv-verwerkende tools die zijn uitgerust met ongelooflijke zoekmachines. Het is voor hen veel moeilijker om achteraf nog te sleutelen aan die zware software.”

Markt onder spanning

“De wereld van de onlinerekrutering verandert radicaal”, zegt Olivier Lambert, een van de oprichters van Onlyengineerjob.be. “Dat merk je bijvoorbeeld in de Verenigde Staten: de bedrijven kloppen aan bij nichewebsites en de grote algemene spelers verliezen marktaandeel. Ons belangrijkste werkpunt is naambekendheid. Dat begint met de community’s van ingenieurs in de scholen – een gigantische opdracht. Onze tweede prioriteit is technologie. Wij gebruiken de recentste innovaties, maar de komst van een nieuwe innovatie is voor ons altijd een bedreiging. Gelukkig zijn we klein en wendbaar, in tegenstelling tot de grote algemene mastodonten.”

Is de wildgroei aan gespecialiseerde platforms een bedreiging voor de grote algemene websites? Zo’n vaart zal het volgens Camille Travers niet lopen. “Specialisatie is niet altijd de oplossing, want sommige platforms werken niet”, licht ze toe. “Je moet erg veel afweten van zoekmachines. Voor sommige knelpuntberoepen – ik denk aan developers – blijft het moeilijk profielen te vinden. Naar mijn mening zullen er altijd algemene vacaturewebsites zijn – ook al hebben ze dan marktaandeel verloren – omdat ze tegemoetkomen aan de advertentiebehoeften van een groot aantal ondernemingen. De markt is aan het verengen en enkel de grote algemene spelers zullen overblijven.”

Léa Aubrit

“Als je iedereen op dezelfde manier aanspreekt, voelt op den duur niemand zich nog aangesproken”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content