Na tien jaar heeft The European Fine Art Fair (TEFAF) een rijpheid bereikt die tal van oudere manifestaties haar rustig kunnen benijden. Het decennium wordt gevierd met een 'grand cru'.
...

Na tien jaar heeft The European Fine Art Fair (TEFAF) een rijpheid bereikt die tal van oudere manifestaties haar rustig kunnen benijden. Het decennium wordt gevierd met een 'grand cru'.TEKST : SERGE VANMAERCKE Een prachtig brons van Bernini. Een maniëristisch schilderij van Abraham Blommaert. Een Kandinsky, een Millet, een Picasso, een Léger. De sarcofaag van de dochter van een farao. Wandtapijten. Zeldzame meubelstukken. Een uitzonderlijke tentoonstelling ivoren voorwerpen. Normaliter kun je alleen in 's werelds allerbeste musea gevarieerde staalkaart van kunstwerken van dergelijke hoge kwaliteit bewonderen. Wie geen tijd heeft voor musea, moet dan naar een antieksalon of -beurs. In Parijs, bijvoorbeeld. Of in Maastricht, de meest zuidelijke, meest Bourgondische en oudste stad van Nederland. De antiekbeurs van Maastricht is uitgegroeid tot één van de allerbelangrijkste in zijn soort. Vorig jaar had de Frankfurter Allgemeine het over de Altmeisterin des Messen en dit jaar sprak Le Figaro over de onweerstaanbare opgang van Maastricht. De beurs van Maastricht werd voor het eerst gehouden in 1988, ter vervanging van een meer bescheiden antiekbeurs die er al jaren haar vaste stek had. Nu trekt TEFAF, dat over 20.000 m² tentoonstellingsruimte beschikt, kunstliefhebbers en verzamelaars uit de hele wereld. De kleine luchthaven van Maastricht beleeft dan ook hoogdagen tijdens het salon. De exposanten zijn stuk voor stuk grote namen, die erin slagen meer dan 50.000 bezoekers te lokken. De editie '97telt zo'n 170 exposanten, waarvan niet minder dan 19 Belgen. Alleen gastland Nederland (41), Groot-Brittannië (38) en Duitsland (20) scoren beter. Verder zijn er 17 Franse exposanten en 14 antiquairs uit de Verenigde Staten. Dankzij dit internationale gezelschap is het aanbod van uitstekende kwaliteit. Geen wonder dus dat de catalogus zelf ook een gegeerd referentiewerk is geworden.De in Maastricht tentoongestelde werken zijn verdeeld over zeven afdelingen, waarvan de belangrijkste die voor Antiek en Kunstvoorwerpen is. Stijlmeubilair en Franse époquemeubels, zilver- en glaswerk, porselein, klokken, houten, marmeren en bronzen sculpturen, juwelen, een selectie pre-Columbiaanse en oosterse kunstvoorwerpen. Deze afdeling is een volwaardig overzicht van sierkunsten uit de hele wereld. In de afdeling Schilderijen, tekeningen en etsen valt de overvloed aan Vlaamse en Hollandse meesters van hoge kwaliteit op, met Van Goyen, Steen en Blommaert als blikvangers. Onder de noemer Kunst van de 20ste eeuw worden werken van Magritte, Picasso, Lichtenstein, Léger, Matisse, Bonnard, Rops, Permeke, Botero, Ernst... aangeboden. Er zijn maar weinig verkoopzalen die er ooit in slagen op één enkele veiling een dergelijke brede keuze aan te bieden. In de afdeling Textielkunst worden tapijten, wandtapijten, stoffen en kledingstukken uit Azië, Zuid-Amerika, Afrika en Europa getoond. Sommige dateren van vóór Christus en zijn verbazend goed bewaard. Verluchte handschriften en zeldzame boeken waar je stil van wordt : je krijgt er onvermijdelijk respect voor de verzamelaars, die gedreven worden uit liefde voor al die mooie werken. De Zeven Psalmen van Penitentie van Petrarca, met verluchtingen van de Meester van het Breviarium van Crimani, is dit jaar één van de topwerken van deze afdeling. In één van de miniaturen staat Petrarca tegen een gotische achtergrond afgebeeld. Het gaat om een manuscript dat in 1505 in Brugge vervaardigd werd en in zijn originele boekband bewaard bleef. Het wordt voorgesteld door een kunsthandelaar uit Hamburg. In de afdeling Klassieke en Egyptische Oudheden vinden we archeologische kunstvoorwerpen terug. Ze zijn vooral afkomstig uit Middellandse-Zeeculturen en het Nabije Oosten. Tot slot wordt ruimschoots aandacht besteed aan de grote juweelkunst uit de hele wereld. En dan :de prijzen ! Tal van voorwerpen zullen slechts na lange onderhandeling van eigenaar verwisselen : daarom staat in de catalogus naast de rubriek Price ook zo vaak de vemelding on request. Een aantal exposanten noemt toch een bedrag : 350.000 DEM voor een Edouard Vuillard, 650.000 USD voor een Frans Floris (Vlaams meester, 1519-1570), maar toch zijn prijzen eerder een uitzondering dan een regel. TEFAF Maastricht, nog tot 16 maart 1997, alle dagen open van 11 u tot 20 u, tijdens het weekend van 10 u tot 16 u. Secretariaat : (0031) 73-614.51.65. Fax : (0031) 73-614.73.60. Arithmetica, een uitzonderlijk werk van Frans Floris, te koop voor 650.000 VS-dollar.