Als onderdeel van de actie Mei Plasticvrij vervangt de Belgische modefabrikant JBC de plastic wegwerpflesjes in zijn hoofdkwartier door een kraantjeswaterautomaat. Het Limburgse ...

Als onderdeel van de actie Mei Plasticvrij vervangt de Belgische modefabrikant JBC de plastic wegwerpflesjes in zijn hoofdkwartier door een kraantjeswaterautomaat. Het Limburgse familiebedrijf vermindert al jaren zijn plasticafval. Het verwijderde al de plastic wikkel rond zijn folders, stapte in zijn webshop over op herbruikbare, kartonnen dozen en koos voor winkeltassen uit oceaanafval of gerecycleerd textiel. Om de drankautomaat te vervangen door een plasticvrij alternatief werkt JBC samen met de Gentse start-up Dripl. Aan diens Dripl Refill Point kunnen medewerkers hun glas of drinkfles vullen met een suikerarme, natuurlijke limonade gemaakt van kraantjeswater. Daarmee bevestigt JBC zowel zijn duurzaam engagement als zijn geloof in lokaal talent. Na een geslaagde proefperiode kon JBC in drie maanden al bijna 2000 plastic flesjes uitsparen, ofwel 55 volle plasticafvalzakken.