Sinds 1987 heeft Honda de XL650V in het aanbod. Niemand echter gebruikt die typeaanduiding. De motor heeft als extra benaming Transalp meegekregen en die naam spreekt meer tot de verbeelding. Transalp zegt ook beter wat Honda met deze motor voor ogen heeft: lange, comfortabele (Alpen)ritten.
...

Sinds 1987 heeft Honda de XL650V in het aanbod. Niemand echter gebruikt die typeaanduiding. De motor heeft als extra benaming Transalp meegekregen en die naam spreekt meer tot de verbeelding. Transalp zegt ook beter wat Honda met deze motor voor ogen heeft: lange, comfortabele (Alpen)ritten. Jarenlang was de Transalp met het 650 cc V-twin-blok Honda's zwaarste rallytoermotor. Maar eind jaren negentig lanceerde Honda de 1000 cc V-twin-wegmotor. Dat blok vormde ook de basis voor een nieuwe enduro-toermotorfiets: de Varadero. Die motor was in alles groter dan de Transalp. Inmiddels kan je de Transalp als een verkleinde versie van de Varadero beschouwen. De motor kreeg in 2000 een eerste serieuze facelift, met een kuip die veel gelijkenis vertoonde met die van de Varadero. Voor het 2005-model zijn er enkele detailwijzigingen doorgevoerd (onder meer nieuwe richtingaanwijzers, een nieuw dashboard, een nieuwe achtervering en een lager zadel voor de kleinere rijders). Heeft de Transalp nog een plek in het gamma? Honda heeft een 125 cc Mini-Varadero, de 1000 cc Varadero en de Transalp. De 125 en de 1000 zijn de extremen. De 125 cc is leuk voor in de stad en op de buitenweg, maar is voor snelweggebruik iets te mak. De 1000 cc'er is ideaal voor lange ritten, met veel bagage en met een passagier. Maar die motor is ook zwaar, zeker voor woon-werkverkeer en in de stad. De Transalp komt dan naar voren als het ideale compromis: niet te zwaar, verbluffend gemakkelijk te besturen, en handig in het file- en stadsverkeer. De prijs van de Transalp ligt met 7900 euro ook mooi tussen de twee andere machines (de mini-Varadero kost 5100 euro en de Varadero 10.800 euro). Vorig jaar zette Honda nog ruim 130 exemplaren van deze motor op de markt. De Transalp trekt vlot op, het vermogen komt mooi gelijkmatig vrij, maar de motor is geen scheurijzer. Je hebt nooit de indruk dat je de machine niet langer aankunt. De wegligging is goed, de remmen zijn eveneens oké. De zit is ontspannen dankzij het brede stuur, dat voorzien is van kappen rond de handvaten (die houden bij regen de handen droog). En uit de vernieuwde uitlaat klinkt een fraai gegrom. Er valt weinig aan te merken op de Transalp. Het is bijna zoeken naar negatieve punten. Je voelt soms trillingen (vooral bij gas terugnemen), maar hinderlijk zijn die niet. De stuurkuip houdt je in de regen overigens niet droog: hoofd, schouders en armen krijgen toch de volle laag. En misschien mist de motor wat adrenalinegevoel. Hij is niet echt spectaculair. Dat is overigens geen verwijt. Voor wie een leuke woon-werkverkeermotor zoekt en ook in het weekend een uitstap wil maken, is de Transalp een goede keuze. Heeft deze motor concurrenten? Ducati biedt sinds dit jaar een 620 cc-versie van de 1000 cc Multistrada (voor 8899 euro) aan. Kawasaki verkoopt een opgewaardeerde KLE500 (5700 euro) en Suzuki heeft de DL650 V-Strom (7700 euro). Ad van Poppel