Honda Silver Wing

Met de Silver Wing heeft Honda een snelle en comfortabele 600 ccûscooter in het gamma.

Yamaha en Honda lanceerden eind vorig jaar nog zwaardere modellen: respectievelijk een 500- en 600 cc-type. De grote vernieuwing is dat zij voor de ophanging van het motorblok een techniek uit de motorfietsbranche gebruiken. Het blok staat nu los van de achtervork en bevindt zich iets meer vooraan in het frame. Dat leidt niet alleen tot een betere gewichtsverdeling, maar ook tot een beter stuurgedrag. Yamaha was met de T-Max 500 de eerste op de Belgische markt, Honda volgde met de Silver Wing.

Kennelijk slaat die Silver Wing goed aan, want in juli stond de scooter plots tweede in de ranglijst van nieuwe inschrijvingen: er werden er toen 68 van verkocht. In augustus kwamen er nog eens 48 bij.

Honda mikt met de tweecilinder Silver Wing vooral op volwassen rijders, die deze scooter niet alleen voor woon-werkverkeer inzetten maar ook tijdens hun vrije tijd. De zitpositie is ontspannen en het dashboard doet denken aan het instrumentenbord van een auto _ de scooter heeft zelfs een handschoenenkastje. Honda heeft het in de productinfo over “…het rijcomfort en de luxueuze accommodatie van een tweede wagen, maar zonder het ongemak van verkeer en parkeren.”

In de praktijk komt dat ook uit. De Silver Wing manoeuvreert makkelijk tussen autorijen door. De Honda heeft een automatische versnellingsbak en dat maakt het rijden, zeker in het stadsverkeer, makkelijk. Remmen en gas geven: meer hoeft u niet te doen. De wegligging is goed, hoewel in snelle bochten er enig zwabberen te merken is. Bij het optrekken toont de Silver Wing zich verbluffend snel. Gewoon het gas openen, en u schiet vooruit. Op de snelweg gaat de Silver Wing fluks naar een kruissnelheid van 130 à 140 kilometer per uur en dan zit deze scooter nog niet aan zijn top.

Er kleven wel enkele nadelen aan de Silver Wing. Zo is de ruit van de stroomlijn net iets te laag en helaas niet verstelbaar. Dat maakt dat er veel wind rond uw hoofd wordt gestuurd en er ook veel windgeruis is. Bovendien is er geen dagteller (wel een benzinemeter, maar die wijst niet altijd even precies aan). En ten slotte past een regulier schijfremslot niet op de remschijven, terwijl ook een beugelslot moeilijk te plaatsen is.

Ad van Poppel

Volgende week: Opel Zafira OPC.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content