Woon-werkverkeer op twee wielen zit in de lift. De gemotoriseerde tweewieler laat je toe snel door het fileverkeer te schipperen. De vraag is dan wat de beste oplossing is: een tamelijk zware scooter of een 'echte' motorfiets?
...

Woon-werkverkeer op twee wielen zit in de lift. De gemotoriseerde tweewieler laat je toe snel door het fileverkeer te schipperen. De vraag is dan wat de beste oplossing is: een tamelijk zware scooter of een 'echte' motorfiets? Honda heeft sinds vorig jaar de SilverWing 400 in het gamma. Een scooter die in grote lijnen identiek is aan de SilverWing 650, maar dan wel met een 400 cc- in plaats van een 600 cc-blok. Het vermogen is daardoor gedaald van 50 pk naar 38 pk. Maar dat is nog altijd ruim voldoende om op de snelweg mee te kunnen met de rest van het verkeer. De zit op de Honda SilverWing is goed en het motorblok trekt snel op naar een kruissnelheid van 120 kilometer per uur. Bij snel gas openen merkten we wel dat de motor daar niet direct op reageert. Schakelen hoeft overigens niet: net zoals bij andere scooters gebeurt dat automatisch. De SilverWing heeft een groot scherm en een beenbescherming. Je zit daardoor goed beschut tegen de wind. Bij regen zit je aanvankelijk redelijk droog, maar hoofd en schouders worden uiteindelijk toch nat: een lange rit in de stromende regen leverde een nat pak, natte laarzen en natte handschoenen op. Voordelen van de SilverWing zijn de bagageruimte onder het zadel, het comfort en de prijs, zeker ten opzichte van de Silver Wing 600. De 400 cc-versie kost 6500 euro, de 600 cc'er mét ABS heeft een prijskaartje van 9400 euro. In het woon-werkgamma heeft Honda ook de Deauville 700, een 'echte' motorfiets. De Deauville was vorig jaar Honda's bestseller. De motor is verbluffend gemakkelijk te rijden: al na de eerste meters lijkt het alsof je er al jaren mee rondtoert. De Deauville leent zich niet alleen voor woon-werkverkeer, maar ook voor toeristische weekenduitstapjes. Voor een toermotor met ABS is de prijs van 9190 euro redelijk (zonder ABS komt het prijskaartje op 8790 euro). Maar dat is toch nog altijd meer dan de SilverWing 400. Blijft de vraag: wat kiezen? Wie uitsluitend voor woon-werkverkeer een tweewieler zoekt, is met de SilverWing goed gediend. Wie iets meer wenst en ook tijdens zijn vrije tijd op pad wil, koopt beter een Deauville. Er is toch nog altijd een verschil tussen scooteren en motorrijden... motor: vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt, vier kleppen per cilinder, automatische versnellingsbak, riemaandrijving. VERMOGEN: 38 pk bij 7000 toeren per minuut. cilinderinhoud: 398 cc. tankinhoud: 16 liter. prijs: 6500 euro. IMPORTEUR:Honda Belgium, Wijngaardveld 1, 9300 Aalst, tel. 053 72 51 11, www.honda.bePrijs (voor wie uitsluitend woon-werkverkeer wil). PPP Zijwindgevoelig. m- m- m- motor: vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt in V-vorm, vier kleppen per cilinder, vijfversnellingsbak, cardanaandrijving. VERMOGEN: 66 pk bij 8000 toeren per minuut. cilinderinhoud: 680 cc. tankinhoud: 19,7 liter. prijs: 8790 euro (met ABS 9190 euro). Makkelijk te rijden. PPP. Prijs (voor wie uitsluitend woon-werkverkeer wil). m- m- m- Ad van Poppel