Met de Deauville (NT650V) en de nieuwe PanEuropean (ST1300) heeft Honda twee verkooptoppers in huis. In de rangschikking van de meest ingeschreven motoren nemen de machines een derde en een vierde plaats in (na de BMW'sR1150RT en R1150GS). De NT650V, die zich uitstekend leent voor woonwerk- en stadsverkeer, kan gerust worden bestempeld als een van de vaste waarden in het gamma van Honda.
...

Met de Deauville (NT650V) en de nieuwe PanEuropean (ST1300) heeft Honda twee verkooptoppers in huis. In de rangschikking van de meest ingeschreven motoren nemen de machines een derde en een vierde plaats in (na de BMW'sR1150RT en R1150GS). De NT650V, die zich uitstekend leent voor woonwerk- en stadsverkeer, kan gerust worden bestempeld als een van de vaste waarden in het gamma van Honda. De NT650V is een 'rationele' motorfiets. Hij beschikt over een onderhoudsvrije cardanaandrijving. Dankzij het hoge stuur is de zitpositie rechtop en ontspannen. Het is niet een model waarmee je op haren en snaren rijdt. Toch zit er genoeg pit in. De wegligging is goed, de motor rijdt als een trein en je voelt je direct op je gemak. Op bochtige wegen is de Deauville iets minder lenig dan verwacht. Daar merk je ook het cardaneffect in bochten naar links. De basis van de Deauville is de NTV650 van zo'n tien jaar geleden. Die voorloper was een 'naakte' 650 V-twin, maar kende geen succes. Toen Honda er een toerstroomlijn en een kofferset op monteerde, schoot de verkoop van het model de hoogte in. De stroomlijnruit van de Deauville is iets te laag, waardoor de rijwind langs je helm gestuurd wordt met als resultaat extra lawaai rond je oren. Op de nieuwe PanEuropean heb je daar geen last van. Die heeft een elektronisch verstelbaar scherm. Dat kun je helemaal rechtop zetten zodat je volledig in de luwte zit. Wel voel je dan wervelingen achter je helm en schouders. Zet je het scherm lager, dan nemen wind en windgeruis rond de helm toe. Voor de ideale positie is het wat zoeken. De PanEuropean is in alles groter dan de NT650V: meer vermogen, een hoger gewicht, grotere en bredere koffers en een hogere topsnelheid. De ST1300 is de opvolger van de ST1100, tot voor kort het toer-paradepaardje van Honda. Opvallend is hoe gemakkelijk en licht de PanEuropean rijdt ondanks het hoge gewicht (283 kilo). De viercilinder V-motor is soepel en trekt fel op. Eigenlijk te fel voor het Belgisch wegennet dat tegenwoordig aardig gelardeerd is met flitspalen. Voor je er veel erg in hebt, rij je méér dan 140 km/u bij 4500 toeren per minuut (tot 8000 toeren). Honda heeft met de ST1300 wel af te rekenen gehad met een probleem met de olie-aftapplug, die in enkele gevallen afbrak bij het oprijden van een hoog trottoir. Daarop werd een nieuwe oliepan ontwikkeld. Alle verkochte ST1300's worden teruggeroepen en aangepast. De modellen die nu worden geleverd, zijn al gewijzigd.Maar welke van die twee toermotoren krijgt nu de voorkeur? Wie in eigen land blijft, de motor voor woon-werkverkeer en voor een weekendtripje gebruikt, is met de Deauville goed gesteld, zeker gezien het fikse prijsverschil (8550 euro tegen 15.350 euro). Wie echter met passagier, pak en zak wil gaan toeren, kiest het best de PanEuropean.Ad van Poppel [{ssquf}]