In 2004 lanceerde Honda zijn eerste CBF600, een viercilinder 600 cc motorfiets die de beginnende rijder/rijdster moest zien te bekoren. Honda had al twee 600 cc'ers in het gamma: de CBR600 sportmotor (ook verkrijgbaar in een supersportieve RR-uitvoering) en de CB600F Hornet, voorzien van een CBR-motor van de vorige generatie. Twee motoren die je niet echt opstapmodellen kon noemen. Dat was ook de reden voor de CBF, een tammere en meer comfortabele versie van de CBR600 en CB600F: de zit was ontspannen, en ...

In 2004 lanceerde Honda zijn eerste CBF600, een viercilinder 600 cc motorfiets die de beginnende rijder/rijdster moest zien te bekoren. Honda had al twee 600 cc'ers in het gamma: de CBR600 sportmotor (ook verkrijgbaar in een supersportieve RR-uitvoering) en de CB600F Hornet, voorzien van een CBR-motor van de vorige generatie. Twee motoren die je niet echt opstapmodellen kon noemen. Dat was ook de reden voor de CBF, een tammere en meer comfortabele versie van de CBR600 en CB600F: de zit was ontspannen, en het zadel en de voetsteunen kon je aanpassen. De CBF fungeerde naast opstapmotor vooral als woon-werkverkeermotor, zeker in de versie met ABS en stuurkuip. Het opstapmodel werd een echt verkoopsucces. Maar uit de motorwereld kwam er ook kritiek: "De CBF was saai, zowel op het vlak van kleurstelling, uiterlijk als prestaties." In 2007 werd de CBF600 uit de etalage gehaald, wegens niet conform de nieuwe Euro-3-norm. Het kostte Honda in ons land een pak omzet. De 2008-versie kreeg een nieuw en lichter frame, én als motorisch hart het blok van de CBR600RR-2007 - maar dan in een geknepen uitvoering: terwijl de CBR600RR 120 pk uitbraakt, moet de CBF het stellen met een geciviliseerde 78 pk. Is dat erg? Voor woon-werkverkeer en voor een rit op bochtige weggetjes helemaal niet. De motor trekt goed op en draait mooi. Tussen de 5000 en 6000 toeren zijn er, net als bij de vorige uitvoering, wel wat trillingen te voelen, maar minder extreem. In de zesde versnelling zit je bij 6000 toeren aan 120 kilometer per uur. Het rode gebied op de toeren-teller begint bij 11.000 toeren. Na een paar meter heb je het gevoel alsof je altijd al met deze motor hebt gereden. Het is met andere woorden een allemansvriend. Je krijgt nooit de indruk dat deze machine met jou rijdt in plaats van andersom. En dus kan je je als bestuurder vooral concentreren op de verkeerssituaties. De vormgeving is nogal tijdloos en de kleurstelling oogt conservatief. Maar is dat voldoende om deze motor 'saai' te noemen? Ach, dit is gewoon een minder emotionele tweewieler. Een praktische machine waarmee je lekker kunt rijden. Hoewel ... bij ons testexemplaar haperde er iets aan het elektrisch circuit, waardoor we tot tweemaal toe de zekering van de richtingaanwijzers moesten laten vervangen. De CBF600 is te verkrijgen in een gekuipte en ongekuipte versie. Wie vol in de wind wil zitten, telt 6590 euro neer voor de motor (zonder ABS). Het exemplaar mét kuip en ABS staat voor 7490 euro in de showroom. (T) Makkelijke woon-werkmachine Saaie vormgevingAd van Poppel