Een van de populairste modellen in het Honda- gamma is de CB600F Hornet, een 600 cc viercilinder naked bike. De Japanse fabrikant lanceerde de CB600F in 1998. De basis ervoor was de CBR600, een supersportmodel. Omdat de motor zonder stroomlijn is uitgerust, krijg je al bij lage snelheden - door de grotere winddruk - het gevoel hard te gaan.
...

Een van de populairste modellen in het Honda- gamma is de CB600F Hornet, een 600 cc viercilinder naked bike. De Japanse fabrikant lanceerde de CB600F in 1998. De basis ervoor was de CBR600, een supersportmodel. Omdat de motor zonder stroomlijn is uitgerust, krijg je al bij lage snelheden - door de grotere winddruk - het gevoel hard te gaan. Honda claimt dat sinds zijn lancering de viercilinder CB600F vaak de eerste keuze was van nieuwbakken motorrijders én tegelijkertijd ook in de smaak viel bij meer ervaren motards. De eersten werden aangetrokken door het back-to-basics-concept, de ranke bouw en het snelle stuurgedrag. De meer ervaren rijders konden dan weer makkelijk de limieten van deze motor opzoeken, zegt men. De eerste Hornets zagen er fraai uit. De vier uitlaatpijpen mondden uit in één centrale demper die aan de zijkant hoog tegen het zadel uitkwam. Maar door de jaren heen werd die motor ook wat braafjes in zijn voorkomen. Terwijl de meeste andere fabrikanten net begonnen in te spelen op de trend van streetfighters, supersportmotoren waarvan het plaatwerk is afgeschroefd en die extremer zijn qua design. Honda - 's werelds grootste fabrikant van motorfietsen - ging pas dit jaar met de nieuwe Hornet extremer in het naked bike-segment. Suzuki en vooral het kleinere Kawasaki waren het merk al voorgegaan met agressief ogende naakte motoren van 650, 750 en 1000 cc. De opvallendste stijlwijzigingen zijn de koplamppartij en het uitlaatsysteem. De koplamp is gevat in een scherp ogend omhulsel, met daar vlak boven de centraal geplaatste toerenteller in een al even puntig huis. De einddemper van het uitlaatsysteem is verhuisd van vlak onder het zadel naar de onderkant van de motor en is nu onder de rechter passagiersvoetsteun gemonteerd. Honda heeft het uitlaatsysteem zoveel mogelijk onder het motorblok geplaatst om het zwaartepunt laag te houden, wat de stuureigenschappen ten goede moet komen. De nieuwe Hornet is nu uitgerust met een blok dat ontwikkeld is voor de CBR600RR. De krachtbron is lichter en compacter. De 2007-Hornet heeft een topvermogen van 102 pk, vijf meer dan de versie van 2006. Maar hoe rijdt dat alles nu? De zithouding is goed (vrij rechtop) en het stuur ligt lekker in de hand. Zoals met de meeste Honda's voel je je er direct op thuis. De Hornet is gemakkelijk te laveren tussen het fileverkeer en op de buitenweg is het een plezier om de motor door de versnellingen te jagen en in de bochten te leggen. Je gaat er ook steeds brutaler mee in de weer. Het is wel een motorfiets die 'vraagt' om hoog in de toeren te worden gereden. Grootste nadeel van deze Honda zijn echter de duidelijk voelbare motortrillingen tussen 6000 en 7000 toeren per minuut (een euvel waar zijn voorganger uit 2006 ook al last van had). Prettige verrassing dan weer is de naar Hondamaatstaven scherpe prijs: 7690 euro (8390 euro met ABS). Ad van Poppel