H onda raakte de jongste jaren een beetje in de verdrukking op de motormarkt. Dat kwam omdat het merk, in tegenstelling met de directe concurrenten, geen echte muscle bike in huis had. Een muscle bike is een motorfiets met veel cc's, veel koppel en veel vermogen, maar zonder enige windbescherming. Suzuki heeft de GSX1400 (1402 cc, 106 pk), Yamaha de XJR1300 (1251 cc, 106 pk) en Kawasaki de ZRX1200 (1164 cc en 122 pk). Het zijn machines die teruggaan naar het begin van de jaren tachtig. Toen wa...

H onda raakte de jongste jaren een beetje in de verdrukking op de motormarkt. Dat kwam omdat het merk, in tegenstelling met de directe concurrenten, geen echte muscle bike in huis had. Een muscle bike is een motorfiets met veel cc's, veel koppel en veel vermogen, maar zonder enige windbescherming. Suzuki heeft de GSX1400 (1402 cc, 106 pk), Yamaha de XJR1300 (1251 cc, 106 pk) en Kawasaki de ZRX1200 (1164 cc en 122 pk). Het zijn machines die teruggaan naar het begin van de jaren tachtig. Toen waren dat dé superbikes. Tot voor enkele jaren bood Honda in dat segment de CB1000 aan. Maar in 2000 was die machine niet langer in het gamma opgenomen. Het merk verkocht toen alleen nog de CBX11, een uitgeklede CBX1100 Blackbird. Dat was weliswaar een pk-kanon (140), maar commercieel niet echt een hoogvlieger. Intussen hadden de Japanners op de eigen markt in 1997 de CB1300 gelanceerd. En nu zet Honda een vernieuwde CB1300, gebaseerd op dat Japanse model, op de wereldmarkt. Bij deze motoren komt het er niet op aan om de laatste pk uit het blok te persen. Motoren zonder windbescherming (zoals de CB1300) vallen volgens Honda in de smaak van de wat oudere, geroutineerde motorrijder die méér wil dan zo hard mogelijk gaan. De bestuurders van deze machines vinden het zelden noodzakelijk om de toerenteller in het rode gebied te jagen. Daarom koos Honda ervoor om meer vermogen te bieden in het lage en middentoerengebied. Dat komt erop neer dat rijden al sensationeel wordt bij dergelijke toerentallen. Wat biedt Honda nu met de CB1300? Een mooie motorfiets in een wat agressieve wit-bordeauxrode kleurstelling met een forse vier-in-één-uitlaat en met duidelijk zichtbare techniek. En een motorfiets die veel rijplezier biedt. Je voelt het vermogen al bij lage toerentallen. Het is een feest om de machine lekker door te trekken. De CB1300 is opvallend licht te besturen; alleen bij heel langzame bochten merk je dat je met een zware motor (224 kilo) op weg bent. Je zit vol in de wind en dat geeft je bij snelheden van 130 à 140 kilometer per uur de indruk dat je veel harder dan die waarden over het asfalt zoeft. Toch moet je gedisciplineerd rijden, zeker in de lage versnellingen op secundaire wegen. Je zit immers vlug aan snelheden waarop de flitspalen zijn afgesteld. De remmen zijn krachtig en op de wegligging van de CB1300 valt weinig aan te merken. De enige minpunten van de motor zijn van cosmetische aard. De knie-uitsparingen in de tank lijken wel mooi, maar zijn van nul en generlei waarde: je knieën zitten onder de uitsparingen. En de voetsteunen voor de duopassagier staan erg hoog zodat die de indruk heeft met zijn knieën naast zijn oren te zitten. Maar ja, moet hij zelf maar gaan rijden. Dat is veel leuker. Honda CB1300Motor: watergekoelde viercilinder viertakt in lijn met vijfversnellingsbak en kettingaandrijving. Vermogen: 115,6 pk bij 7500 toeren per minuut. Cilinderinhoud: 1248 cc. Remmen: voor twee 310 mm-schijven met vier zuigerremklauwen, achter één 256 mm-schijf. Zithoogte:790 mm. Wielbasis: 1515 mm. Tankinhoud: 21 liter. Gewicht: 224 kilogram. Prijs:10.300 euro. Importeur: Honda Belgium, Wijngaardveld 1, 9300 Aalst, tel. 053 72 51 11, www.honda-eu.com Ad van Poppel