Toen de nieuwe generatie van de Honda Accord een paar maand geleden werd voorgesteld, vielen twee grote leemten op. Geen break en geen dieselmotor. Vervelend voor een model als de Accord. In dit marktsegment is de breakversie goed voor een derde van de verkoop. Voorts is de diesel goed voor twee derde van de verkoop. Bij Honda wisten ze dus ook wel dat ze die leemten maar beter zo snel mogelijk konden aanvullen: op de diesel is het nog wachten tot het eind van het jaar, maar de breakversie van de Accord, de zogenaamde Accord Tourer, is er intus...

Toen de nieuwe generatie van de Honda Accord een paar maand geleden werd voorgesteld, vielen twee grote leemten op. Geen break en geen dieselmotor. Vervelend voor een model als de Accord. In dit marktsegment is de breakversie goed voor een derde van de verkoop. Voorts is de diesel goed voor twee derde van de verkoop. Bij Honda wisten ze dus ook wel dat ze die leemten maar beter zo snel mogelijk konden aanvullen: op de diesel is het nog wachten tot het eind van het jaar, maar de breakversie van de Accord, de zogenaamde Accord Tourer, is er intussen wél. De Honda Accord Tourer belichaamt perfect wat de Japanse constructeur met dit gamma wil: een plaatsje afdwingen in het D-segment, dat van de hogere middenklassers. Auto's met grote oplage, maar ook auto's waarin luxe en gebruiksgemak primeren. De ontwerpers schonken dan ook veel aandacht aan de accessoires, hoewel de uitrusting kan variëren naargelang van de versie. Een greep uit de snufjes: regensensor, ABS en elektronische remverdeling, rembekrachtiging voor noodstops, een elektrisch bedienbare achterklep, elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegels. Het koetswerk getuigt niet meteen van een avontuurlijke esthetiek, zodat het de Accord Tourer misschien wat aan identiteit ontbreekt. Toch oogt het silhouet behoorlijk dynamisch en vloeiend, wat niet ten koste gaat van de binnenruimte. En dat is voor een break aardig meegenomen. De Accord Tourer biedt een laadruimte van maar liefst 1657 kubieke centimeter, uiteraard met neergeklapte achterbank. Met die achterbank in normale positie blijft daar, met de bagagebedekking uitgerold, nog 518 kubieke centimeter van over. Zonder die bedekking is er nog 576 kubieke centimeter. Ruimte zat om er met het gezinnetje op uit te trekken dus. Dat de designers van Honda zo'n ruimte konden creëren, danken ze in grote mate aan de nieuwe achterophanging. En ook aan de afwezigheid van een reservewiel, dat in de Accord Tourer wordt vervangen door een reparatiekit. Op de weg gedraagt de Accord Tourer zich als een grote en comfortabele berline. Wat puik is voor een break. In deze auto is het zeer ontspannen rijden, temeer omdat de boordinstrumenten allemaal precies op de juiste plaats zitten. Bovendien zorgt de grote glasoppervlakte ervoor dat je langs alle kanten een perfect uitzicht behoudt. Kortom: comfortabel reizen gegarandeerd. Onder de motorkap is er voorlopig keuze tussen een tweeliter en een 2.4l benzine. Op de optielijst staat ook een automatische versnellingsbak. De Japanse ingenieurs streefden vooral naar een goed evenwicht tussen rauwe kracht en soepelheid. Dat leverde twee motoren op die uitstekend presteren: de tweeliter heeft amper 9,9 seconden nodig om naar de honderd per uur te rijden, terwijl de 2,4-liter dat in 8,4 seconden doet. Met automaat duurt diezelfde vingeroefening 0,6 seconden langer. Maar om echt mee te spelen op de markt, is het dus wachten op de dieselmotor. Christophe n