Seat groeit en bloeit. Dat komt niet in de eerste plaats door het imago dat de Volkswagen-groep in de Spaanse constructeur wilde graveren, toen de Duitsers de tent in 1986 overnamen. Seat moest toen het jonge, hippe en tegelijk betaalbare merk in de grote familie worden. Maar de groei is veeleer te danken aan het gamma. Seat begon enkele jaren geleden ook SUV's te bouwen. Dat is een absolute must als een automerk vandaag in Europa wil meespelen.
...

Seat groeit en bloeit. Dat komt niet in de eerste plaats door het imago dat de Volkswagen-groep in de Spaanse constructeur wilde graveren, toen de Duitsers de tent in 1986 overnamen. Seat moest toen het jonge, hippe en tegelijk betaalbare merk in de grote familie worden. Maar de groei is veeleer te danken aan het gamma. Seat begon enkele jaren geleden ook SUV's te bouwen. Dat is een absolute must als een automerk vandaag in Europa wil meespelen. Ondertussen heeft Seat al drie SUV's in de etalage staan: de kleine Arona, de compacte Ateca en nu ook de grote Tarraco, en ze weten alle drie te charmeren. In het gamma moet de Tarraco niet alleen het SUV-aanbod volledig maken, maar ook de grote monovolume van het merk vervangen. De consument loopt niet meer wild van modellen zoals de Alhambra. Het DNA van de Tarraco is nauw verwant met de grootste versie van de Volkswagen Tiguan, waarvan ook de Kodiaq van het zustermerk Skoda is afgeleid. Op de weg ontdekten we een auto met een uitstekende homogeniteit. De Tarraco is een uitstekende gemene deler. Het interieur haalt geen Audi-niveau, maar het is bijzonder degelijk afgewerkt en fris. De geluiddemping is zelfs uitstekend, wat bijdraagt tot het algemene comfortgevoel. Het rijgedrag is deugdelijk - nooit prikkelend, maar wel rationeel. En het interieur is zeer ruim. Op de optielijst staat een configuratie met zeven zitjes, maar verwacht niet veel van die derde rij stoelen achterin. Niet alleen houd je zo goed als geen bergruimte meer over, de stoelen zijn ook hooguit geschikt voor kinderen. De tweeliter-turbodiesel komt in twee versies: met 150 paarden, te verkrijgen met een manuele versnellingsbak of een automaat, en een met 190 paarden, die behoorlijk strak accelereert. Die versie komt in combinatie met de automatische DSG-bak en vierwielaandrijving. Natuurlijk is de Tarraco niet gemaakt om elk dag door berg en dal mee te rijden, maar de vierwielaandrijving is behoorlijk performant. Zozeer dat je er zelfs lustig mee door de woestijn kunt ploegen, zoals we zelf mochten uitproberen.