Klikken om te shoppen? Na De Thuiswinkel en Delhaize (met zijn www.caddyhome.be uit september 1998) heeft de GIB-groep zich in oktober 1998 met Ready Store ( www.ready.be) in het on line-supermarktavontuur gestort. Het principe van Ready Store is eenvoudig: "Fast shopping for busy people". Men belt in op Internet, stapt binnen in een virtuele winkel en doorlo...

Klikken om te shoppen? Na De Thuiswinkel en Delhaize (met zijn www.caddyhome.be uit september 1998) heeft de GIB-groep zich in oktober 1998 met Ready Store ( www.ready.be) in het on line-supermarktavontuur gestort. Het principe van Ready Store is eenvoudig: "Fast shopping for busy people". Men belt in op Internet, stapt binnen in een virtuele winkel en doorloopt de rekken van een elektronische catalogus. U vond er 5000 artikels bij de opening in 1998, vindt er 7000 vandaag en zal er 10.000 vinden in januari 2000 - het aanbod van een klassieke supermarkt. Caddyhome (dat via het Net, maar ook per telefoon of fax bereikbaar is) houdt het bij 3500 producten. De rekening wordt met Visa of Eurocard-Mastercard betaald en valt iets hoger uit dan bij een gewone winkelbeurt. Comfort wordt betaald. Wie voor middernacht bestelt, kan zijn inkopen de volgende dag (van maandag tot vrijdag, tussen 16 en 21 uur) ophalen bij één van de zeven (binnenkort negen) drive-in punten in de Brusselse regio, waar stewards zich met de bestelde voedingswaren belasten. Is thuiswinkelen een succes? Na een jaar ervaring hangt er nog altijd een uiterste discretie over de omzet en het aantal klanten. Marc Bauherz, marketingdirecteur van Caddyhome, verzekert ons dat "de cijfers een redelijke en aangehouden vooruitgang laten zien." Meer komen we niet te weten. "We zijn tevreden, we halen de top van de vork van onze voorspellingen," verklaart voorzitter Jean Pitz van Ready Store. "Er is geen gebrek aan klanten, ondanks de afwezigheid van publiciteit voor ons product. We willen een beheerste groei, liever dan een brutale overvloed aan klanten, die we dan misschien niet met dezelfde kwaliteit zouden kunnen bedienen." Ready Store, zeer dynamisch, belooft al een meer gepersonaliseerde versie van zijn webstek. "Die zal ons one-to-one marketing toelaten," aldus Jean Pitz. "Als de klant wil antwoorden op enkele vraagjes over zijn voorkeuren - met alle garanties voor het respecteren van zijn privé-leven - dan kunnen we ons online-aanbod aanpassen." Ready Store mikt op een welstellender publiek dan Caddyhome. "Het zijn alleenstaanden of paren met een dubbel inkomen, een gemiddelde of hogere koopkracht, een computer, Internet-verbinding en een auto," preciseert Pitz. De andere klanten zullen moeten leren leven met de wachtende rijen aan kassa's.