De Belg eet gemiddeld 14,5 kilogram kaas per jaar, waarvan 150 gram Hollandse Leerdammer. Baars Kaas Belgium, dat instaat voor de verkoop van deze Hollandse kaas met gaten, wil daar liefst nog een kilootje bij doen.
...

De Belg eet gemiddeld 14,5 kilogram kaas per jaar, waarvan 150 gram Hollandse Leerdammer. Baars Kaas Belgium, dat instaat voor de verkoop van deze Hollandse kaas met gaten, wil daar liefst nog een kilootje bij doen.De Hollandse Leerdammer is een van de belangrijkste merkkazen in ons land, naast Passendaele en Maredsous. "Tien jaar geleden werd deze kaas ingevoerd, de merkerkenning ervan bedraagt vandaag 78 %," stelt Yvan De Groeve, business unit manager van Baars Kaas Belgium, die deze Hollandse kaas met grote gaten in België invoert. De verkoop en de marketing van Leerdammer in ons land gebeurde aanvankelijk via het Nederlandse moederbedrijf Baars Dairy, dat een beroep deed op de diensten van de food brokerPietercil-Resta. Maar die werden te duur en het bedrijf trok Yvan De Groeve aan om voor België een eigen verkooporganisatie op te zetten, die operationeel werd in januari 1996. "De kosten waren niet de enige reden voor de start van een autonome afdeling. Ook het direct contact met de klant vonden we vooral psychologisch zeer belangrijk. Bovendien kregen producten als Leerdammer Light bij Pietercil-Resta onvoldoende aandacht, omdat de broker ook andere light-kazen in zijn assortiment aanbood." Inderdaad, dankzij de specifieke aanpak kende de omzet van Leerdammer Light in België een verdubbeling en dat op twee jaar tijd. Omdat 60 % van de kaas die de Belg eet 14,5 kilogram per jaar, waarvan 150 gram Leerdammer voorverpakt is, zoekt Baars Kaas Belgium, naast sneetjes en blokken, ook naar andere verpakkingsvariëteiten. Ook nieuwe producten, zoals een Leerdammer smeerkaas zouden de verkoop kunnen opdrijven. "Daarnaast kan ook een aanbod van kaas als snoep een nieuw verkoopkanaal inleiden," meent De Groeve. "Waarom geen reep Leerdammer in een koeldisplay aan de kassa van de supermarkt of het pompstation ?" Ook met het experiment bij Panos voor de verkoop van een "broodje Leerdammer" zoekt men naar nog meer verkoopmogelijkheden. Behalve een diversificatie van bestaande producten gaat Yvan De Groeve ook op zoek naar de lancering van een zuiver Belgische kaas. Marktonderzoek heeft immers aangetoond dat een abdijbier altijd een aangepaste abdijkaas vereist. "Op onze markt bestaat een groot abdijbier waarvoor er nog geen kaas werd gemaakt. Wij zijn bereid die te produceren en te lanceren," vertelt de Gentenaar geheimzinnig. In elk geval boekt de Belgische verkoopafdeling sinds haar oprichting een enorme vooruitgang. De omzet van Baars Kaas Belgium benadert een half miljard frank. Eind 1995 bedroeg die "amper" 300 miljoen frank. De totale kaasafdeling van het overkoepelend bedrijf Bols Wessanen waaronder ook de Nederlandse Baars Dairy ressorteert produceert vandaag 70.000 ton per jaar, de doelstelling voor over vijf jaar is 200.000 ton. "Dit kan niet alleen via een autonome groei. Overnames zullen noodzakelijk worden," besluit De Groeve. YVAN DE GROEVE (BAARS KAAS BELGIUM) Vanuit het Gentse zoekt hij naar zusterproducten voor de Leerdammer.