‘Hoge dividenden lijken onhoudbaar’

Bart Van Poucke, senior portfoliomanager van BNP Paribas Investment Partners, heeft een voorkeur voor Belgische aandelen. Hij is voorzichtig met grote Europese bedrijven.

Bart Van Poucke is als senior portfoliomanager mee verantwoordelijk voor het beheer van de Belgische pensioenspaarfondsen van BNP Paribas Investment Partners. De voorbije jaren haalden die mooie resultaten. “De aandelenportefeuille van die fondsen presteerde significant beter dan de brede index door onze voorkeur voor kleine ondernemingen uit de Europese Economische Zone, in combinatie met een aanzienlijke positie in Belgische aandelen”, licht Van Poucke toe.

Als favoriete aandelen schuift hij vijf Belgische bedrijven naar voren. Vier daarvan – AB InBev, KBC, Delhaize en UCB – behoren ook tot de grootste posities in de fondsen. Na het herstel van de aandelenmarkten vanaf de tweede helft van februari hebben de beheerders het gewicht van aandelen in de pensioenspaarfondsen geleidelijk afgebouwd. “De economische data zijn niet bijster positief”, zegt Van Poucke. Ondanks enkele positieve verrassingen uit de Verenigde Staten kwam er slecht nieuws over de economische groei in de eurozone, Japan en de groeilanden.

Van Poucke maakt er zich zorgen over dat de pay-outratio’s – de verhouding tussen het dividend en de nettowinst – de voorbije jaren zowel in de Verenigde Staten als in Europa zijn gestegen. “Vooral in Europa lijken die ratio’s onhoudbaar, waardoor we grote Europese ondernemingen een minder grote positie geven in onze pensioenspaarfondsen. Hoewel de economische groei in Europa hoger dan gemiddeld zou moeten zijn, kunnen die ondernemingen in een omgeving van lage inflatie moeilijk hun winstmarges opkrikken, bijvoorbeeld via prijsstijgingen. Bovendien hangen de resultaten van veel grote Europese bedrijven af van de wereldwijde groei en de groeilanden. Dat kan vandaag een nadeel zijn.”

1. AB InBev

“AB InBev is de grootste bierbrouwer ter wereld, met een dominante positie in belangrijke markten als de VS, Brazilië en Mexico. De groep heeft wereldmerken als Stella Artois, Budweiser en Corona, internationale merken als Leffe en Hoegaarden, en nationale kampioenen als Jupiler, Brahma en Hasseröder. Het management heeft een sterke reputatie in de verbetering van de winstmarges, cashgeneratie en de integratie van overgenomen bedrijven.

“Door de overname van SAB Miller versterkt AB InBev zijn positie in belangrijke groeiregio’s als Zuidoost-Azië, Latijns-Amerika en Afrika. Om de overname goedgekeurd te krijgen, moet het wel enkele belangrijke activiteiten van de hand doen, zoals Miller Coors, China Resources Snow Breweries, Grolsch/Peroni en Distell. Het aandeel noteert met een korting in vergelijking met andere grote producenten van consumentengoederen. Die is voor ons aantrekkelijk, gezien de combinatie van het sterke marktaandeel en de stevige groeivooruitzichten.”

Isin-code: BE0003793107

Beurs: Brussel

2. KBC

“De bank-verzekeraar KBC heeft een sterke positie als marktleider in zijn kernlanden België en Tsjechië. Dat zijn goed gestructureerde markten, die tijdens de voorbije crisis zeer resistent bleken, waardoor de instelling een consistente operationele winst van ongeveer 2 procent van haar kapitaal kan boeken. Met een kernkapitaalratio van 14,9 procent behoort KBC tot de best gekapitaliseerde banken in Europa.

“Nu het zijn overheidssteun volledig heeft terugbetaald, kan KBC binnenkort weer dividenden uitkeren, ondanks de toenemende regelgeving. In de huidige omgeving van lage groei en lage rente in Europa worden hoge en houdbare dividenden de belangrijkste drijfveer voor de Europese bankaandelen. KBC noteert tegen 1,4 keer de boekwaarde, wat gezien het hoge rendement op het eigen vermogen (14%) een faire waardering is.”

Isin-code: BE0003565737

Beurs: Brussel

3. Delhaize

“Delhaize haalt twee derde van zijn omzet uit het oosten van de Verenigde Staten via zijn Hannaford- en Food Lion-supermarkten. Het slaagt erin daar marktaandeel te herwinnen. In België heeft Delhaize zijn kostenhandicap aangepakt, waardoor het opnieuw kan bouwen op zijn sterke reputatie in dienstverlening en kwaliteit.

“Uit de fusie met het Nederlandse Ahold ontstaat een voedingsdistributiereus, wat sterke kostenbesparingen en dus extra cashgeneratie kan opleveren. De twee groepen zijn geografisch zeer complementair: Ahold heeft een leidende positie in het noordoosten van de Verenigde Staten, Nederland en Tsjechië. De meeste kostenbesparingen vloeien voort uit de verhoogde onderhandelingsmacht tegenover leveranciers, waardoor de fusiegroep betere aankoopvoorwaarden kan bedingen. Ondanks die betere vooruitzichten noteert het aandeel in de lijn van de sector.”

Isin-code: BE0003562700

Beurs: Brussel

4. UCB

“UCB focust op geneesmiddelen voor het centrale zenuwstelsel en immunologie. Het farmabedrijf is erin geslaagd zijn voormalige blockbusters Zyrtec en Keppra – waarvan het patent is vervallen en die de concurrentie van generische producten kregen – te vervangen door drie nieuwe geneesmiddelen. Cimzia (reumatoïde artritis), Vimpat (epilepsie) en Neupro (ziekte van Parkinson en rustelozebenensyndroom) zijn op weg om tegen eind dit decennium een piekverkoop van 3,1 miljard euro te halen. Daarnaast verwierf UCB een interessante pijplijn van vergevorderde onderzoeken via de overname van Celltech en Schwarz Pharma. Romosuzumab, dat in de finale onderzoeksfase zit, heeft het potentieel om een blockbustergeneesmiddel tegen osteoporose te worden.

“UCB noteert terecht met een premie tegenover de sector, gezien de veel hogere verwachte groei van de winst per aandeel. We denken dat de markt de winstdoelstellingen van de groep over het hoofd ziet.”

Isin-code: BE0003739530

Beurs: Brussel

5. Kinepolis

“Kinepolis baat bioscoopcomplexen uit in België, Frankrijk, Spanje, Nederland, Luxemburg, Spanje en Polen. Daarnaast is het actief in filmverdeling, schermadvertenties en vastgoedbeheer. De groei van de bioscoopgroep moet komen van het aantal bezoekers en de verkoop van tickets, drank en versnaperingen. Al die factoren zitten in de lift door het herstel van het Europese consumentenvertrouwen, de betere geografische mix van de activiteiten en de geslaagde overnames.

“Kinepolis is aantrekkelijk als belegging, omdat de groep zich opnieuw uitbreidt via overnames en nieuwbouwprojecten. Die zouden het aantal bezoekers op middellange termijn doen stijgen van 22 miljoen naar 30 miljoen per jaar. Bovendien heeft de groep bewezen dat ze een crisisbestendig zakenmodel heeft. Zo slaagde ze erin via innovatie en nieuwe diensten de ticketprijzen op te trekken. Kinepolis genereert veel cash en beloont zijn aandeelhouders. Zo keerde het sinds 2010 zo’n 200 miljoen euro uit. Ten slotte vinden we dat de waarde van het vastgoed niet volledig is verrekend in de koers van het aandeel.”

Isin-code: BE0974274061

Beurs: Brussel

Mathias Nuttin

“De resultaten van veel grote Europese bedrijven hangen af van de wereldwijde groei en de groeilanden. Dat kan een nadeel zijn”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content