Tot eergisteren waren er twee mogelijkheden om een brief te versturen: prior (52 eurocent) en non-prior (46 eurocent). Het duurdere tarief garandeert de bestelling een dag na afgifte, het goedkopere deed er een dag langer over. Maar: op 1 augustus werd het non-priortarief afgeschaft.
...

Tot eergisteren waren er twee mogelijkheden om een brief te versturen: prior (52 eurocent) en non-prior (46 eurocent). Het duurdere tarief garandeert de bestelling een dag na afgifte, het goedkopere deed er een dag langer over. Maar: op 1 augustus werd het non-priortarief afgeschaft. Wie de helft priorbrieven en de helft non-priorbrieven verstuurt, ziet zijn postverkeer nu ruim 6 % duurder worden. Toch hoeft dat niet, want voor bedrijven blijven er mogelijkheden om de oude tarieven te behouden. In twee gevallen blijft het tarief van 46 eurocent bestaan: brieven die met een frankeermachine worden gefrankeerd en brieven die door Servipost worden opgehaald in het bedrijf. Wie wil weten welke methode voor hem de beste is, kan op de website van De Post de oefening maken en invullen hoeveel brieven hij verstuurt (www.post.be/frankeergids). Je krijgt dan een gedetailleerde kostprijsberekening. Met een frankeermachine kan je op kantoor je post - brieven en pakjes tot 30 kilogram - semi-automatisch frankeren. Frankeermachines kan je kopen, huren of leasen. Aankopen kan vanaf 1000 euro. Huren vanaf 1 euro per dag. Met inbegrip van onderhoud en gebruikskosten moet je eerder rekenen op 2 euro per dag. De frankeermachine heeft verschillende voordelen. Automatisch wordt het juiste tarief bepaald; er is dus geen 'overfrankering' mogelijk bij twijfel over gewicht of omvang. Het frankeren met de machine gaat sneller dan het kleven van postzegels. De frankeermachine wordt online (via een telefoonlijn) opgeladen, zodat een bezoek aan het postkantoor overbodig wordt. De gefrankeerde brieven worden in een speciale rode enveloppe gestopt en kunnen in het dichtstbijzijnde postkantoor afgegeven worden of in elke rode brievenbus worden gepost. Alles bij elkaar wordt het vanaf 15 brieven per dag interessant om met een frankeermachine te werken. De Post verkoopt of verhuurt zelf geen frankeermachines, maar via haar website kan je terecht bij vier producenten. Er bestaan verschillende machines naargelang de volumes die men dagelijks behandelt en afhankelijk van de gewenste graad van automatisering. Servipost is een dienst waarbij De Post elke dag de brieven in je bedrijf komt ophalen. Ook concurrenten van De Post bieden een gelijkaardige dienst aan. "We hebben een groot marktaandeel, maar zijn niet dominant," zegt Dirk Oosterlinck, group sales director van De Post. "Onze concurrenten zijn meestal kleine eenmanszaken die lokaal werken."Met Servipost worden brieven opgehaald op het bedrijf zelf. Dat betekent tijdwinst. De Post zorgt voor de frankering, wat opnieuw tijdwinst oplevert en een exacte frankering verzekert. Bovendien gebeurt de verzending gegarandeerd op tijd. Servipost wordt maandelijks gefactureerd en kost 62 euro per maand als de post voor 15 uur wordt afgehaald en 135 euro als dat na 15 uur gebeurt. Daarbovenop komt 4 euro per dag voor het behandelen en frankeren, de portkosten niet inbegrepen. "Vanaf 25 brieven per dag is Servipost interessant," zegt Dirk Oosterlinck. "Als je de kost van de secretaresse die elke dag een half uur verliest om naar het postkantoor te gaan meerekent, kan het zelfs al voor minder brieven interessant zijn."Bedrijven die op hetzelfde adres huizen en gezamenlijk Servipost inschakelen, krijgen een zogenaamde 'building discount'. Die varieert van 20 % voor twee bedrijven tot 50 % voor vijf of meer bedrijven. Wie de volumes voor Servipost niet haalt, kan zijn post altijd nog laten afhalen op het bedrijf met de dienst 'afhaling ten huize'. In dat geval moet je wel zelf frankeren (manueel of met de frankeermachine). De kost hangt af van het uur en de frequentie van afhaling, die beide vrij te kiezen zijn. Dit kan vanaf 16 euro per maand voor een wekelijkse afhaling, tot 135 euro voor een dagelijkse service. Een andere nieuwigheid is, dat alle drukwerk vanaf 1 augustus sneller wordt afgeleverd. Reclamedrukwerk en direct mail van bedrijven zullen niet langer vier, maar nog slechts twee dagen onderweg zijn. "Dat geeft heel wat voordelen voor bedrijven die een opendeurweekend organiseren," zegt Oosterlinck. "Je kunt nu veel later een promotionele aankondiging doen en het aanbod afstemmen op het verwachte weer. Moet de paraplu of de zonnecrème in promotie?" De voorkeurtarieven voor drukwerk blijven bestaan. Die tarieven gelden al vanaf 50 stuks als ze lokaal besteld moeten worden, vanaf 500 indien ze nationaal moeten worden besteld. De tarieven worden wel gedifferentieerder. De vroegere categorie tot 50 gram valt uiteen in vier verschillende categorieën. Een nieuwe extra is dat grote pakketten drukwerk later afgegeven kunnen worden in de zogenaamde MassPost centra (zie www.post.be/masspost). De Post begeleidt zijn klanten ook intensief bij het ontwikkelen van mailings. Zo zijn er de 'DM-workshops ', die georganiseerd worden in samenwerking met Unizo en de Kamers van Koophandel. Vooral de dagsessies zijn boeiend. De klant komt 's morgens binnen met een idee voor een mailing en 's avonds gaat hij buiten met een min of meer uitgewerkte mailing. In het najaar volgt er een nieuwe reeks workshops over het hele land. "Uiteindelijk is de kwaliteit van een mailing veel belangrijker dan de kost van een postzegel," zegt Oosterlinck. Wie weinig brieven verstuurt, kan sinds gisteren 1 augustus nog enkel met priorzegels werken. Maar ook dan zijn besparingen mogelijk. Traditioneel koopt men postzegels in het postkantoor. Dat blijft uiteraard mogelijk. Wie het doet, kan in sommige kantoren terecht in de business corners. Dat zijn loketten voor bedrijven waar specifieke adviseurs informatie geven. De business corners zijn er al in een aantal kantoren en worden nu snel uitgebreid. Er wordt ook een test gedaan met adviseurs die op afspraak bedrijven helpen. De Post werkt trouwens veel actiever op zijn kleinere klanten: er zijn vandaag 35 verkopers, vier keer meer dan in 2001. Ze doen 110.000 bezoeken en telegesprekken per jaar; in 2001 waren dat slechts 1300 bezoeken. Een contract voor Servipost bij voorbeeld, kan je ook telefonisch afsluiten. Postzegels kan je voorts kopen in de postpunten (alternatieve postkantoren in winkels als Delhaize), maar ook bij de supermarkten GB en Mestdagh waar de zegels gewoon in de rekken te vinden zijn. Of bij krantenwinkels, boekhandels, buurtwinkels... Er zijn in totaal 5000 verkooppunten van postzegels. Wie helemaal niet de deur uit wil, kan virtueel terecht bij de eShop van De Post (www.post.be/eshop). Daar kan je postzegels bestellen die binnen de twee dagen geleverd worden. Vanaf 25 euro is de levering gratis. De eShop haalde in 2006 een omzet van 4,7 miljoen euro, tegen 1 miljoen in 2005. De gemiddelde bestelling bedraagt 133 euro. Meer dan de helft van de bestellingen is zakelijk. Een andere mogelijkheid is bestellen via postordercatalogi. Bij Bruneau - leverancier van bureaumateriaal - kan je nu al doosjes van 100 priorzegels kopen. Vanaf het najaar zal dat ook mogelijk zijn bij Viking Direct. En andere bedrijven zullen volgen, belooft Dirk Oosterlinck. "Bij Bruneau is het een van de best verkopende items," zegt hij. De verkoop loopt zo goed dat de aankoop van zegels niet in aanmerking komt voor het cadeau dat dit soort bedrijven traditioneel geeft bij een bestelling. Guido Muelenaer