Hoe schittert de ster van StarBev?

(Marktpositie in de belangrijkste landen, in 2009)

Bulgarije

Aanwezig sinds 1995. Twee brouwerijen. Kamenitza als belangrijkste merk.

Het nummer twee, met 26,3 procent marktaandeel. De marktleider is Heineken.

Totaal marktvolume: 4,9 miljoen hectoliter. Een groeiende markt. Een markt van vele, kleine, onafhankelijke kruideniers.

Hongarije

Aanwezig sinds 1991. Eén brouwerij. Borsodi Vilagos is het meest verkochte merk.

Het nummer drie, met 24,5 procent marktaandeel. De marktleider is Heineken.

Totaal marktvolume: 7,2 miljoen hectoliter. Een ongezonde markt, met drie vrij evenwaardige spelers, en prijzendruk.

Kroatië.

Aanwezig sinds 1994. Eén brouwerij. Ozujsko is het meest verkochte merk.

Het nummer één, met 42 procent marktaandeel. Sterke marktpositie als nummer één, maar de Kroatische markt daalt sinds 2001.

Totaal marktvolume: 3,5 miljoen hectoliter.

Montenegro.

Aanwezig sinds 1991. Eén brouwerij. Niksic is de meest verkochte pils.

De marktleider, met 92 procent. Een sterke positie, maar een kleine markt in volume.

Totaal marktvolume: 0,5 miljoen hectoliter.

Roemenië.

Aanwezig sinds 1994. Twee brouwerijen. Bergenbier is het meest verkochte merk.

Het nummer twee, met 24 procent marktaandeel. SABMiller is de marktleider.

Totaal marktvolume: 17,6 miljoen hectoliter. Een groeimarkt, maar een agressieve marktleider (in volume). De zware recessie in 2009 zorgde voor een algemene volumedaling van 11 procent. Alain Beyens: “We verloren marktaandeel omdat de concurrenten beter hun huiswerk deden. We vervingen het management. We startten een nieuwe marketingcampagne.”

Servië.

Aanwezig sinds 2003 (sinds 1997 de invoer via Montenegro). Eén brouwerij. Jelen is het meest verkochte merk.

De marktleider met 54 procent. Een sterke positie, op een markt die in volume al een decennium op en neer gaat, en licht daalt. Jelen blijft klimmen.

Totaal marktvolume: 5,5 miljoen hectoliter.

Tsjechië.

Aanwezig sinds 2000. Twee brouwerijen. Het belangrijkste merk is Staropramen.

Het nummer twee, met 15,5 % marktaandeel. De marktleider is SABMiller.

Totaal marktvolume: 16 miljoen hectoliter. Een stabiele markt. Zware marktleider (ruim de helft van de markt), met de twee meest verkochte pilsbieren in portefeuille (Gambrinus en Kozel). Alain Beyens: “Een typische vechtmarkt. Wij zijn de uitdager. We creëren dynamiek door innovatie.”

Bronnen

AB InBev

Brouwersverenigingen

Carlsberg

Heineken

SABMiller

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content