Jan Dheedene is medeoprichter van Dink, een firma die uitgevers helpt tabletmagazines te maken. Volgens hem zijn lezers bereid om tabletmagazines te lezen, maar onderzoek toont aan dat de meesten de printversie verkiezen. Ze hebben een vast leesritueel, waarbij ze bijvoorbeeld eerst het editoriaal en de laatste pagina lezen. "Ze voelen zich thuis in hun magazine", aldus Dheedene. "De leeservaring van een papieren versie gaat grotendeels verloren op de tablet. De betere tijdschriften nemen de lezer mee door het magazine en die flow kan niet zomaar op een scherm worden overgezet. Uitgevers m...

Jan Dheedene is medeoprichter van Dink, een firma die uitgevers helpt tabletmagazines te maken. Volgens hem zijn lezers bereid om tabletmagazines te lezen, maar onderzoek toont aan dat de meesten de printversie verkiezen. Ze hebben een vast leesritueel, waarbij ze bijvoorbeeld eerst het editoriaal en de laatste pagina lezen. "Ze voelen zich thuis in hun magazine", aldus Dheedene. "De leeservaring van een papieren versie gaat grotendeels verloren op de tablet. De betere tijdschriften nemen de lezer mee door het magazine en die flow kan niet zomaar op een scherm worden overgezet. Uitgevers moeten daarom het concept van een tabletmagazine herdenken en zoeken naar de toegevoegde waarde. Het kan gaan om achtergrondinformatie, videomateriaal, actueel nieuws of andere toevoegingen." Om dit beheersbaar te houden voor de redactie komt het eropaan bestaande content zo veel mogelijk te hergebruiken. Het magazine moet even aangenaam lezen als op papier, maar de digitale meerwaarde bieden van een website. Maak dus niet gewoon een pdf van het papieren magazine, maar begin met een schone lei. Dink liet U-sentric, een bureau gespecialiseerd in gebruiksvriendelijkheid voor website en klantbeleving van producten, de volgende twee vragen onderzoeken. De meeste klanten weten niet welk magazine ze zullen kopen wanneer ze de winkel binnenstappen. Ze willen de magazines al bladerend ontdekken. Dheedene: "Op een tablet kan dat niet. Als ik op iTunes een magazine zoek, krijg ik 2073 magazines. De resultaten zijn niet gefilterd. Je moet zoeken." Oplossing: Uitgevers kunnen een applicatie ontwikkelen die de magazines tonen op basis van het vroegere aankoopgedrag van de klant. Zo krijgt hij eerst zijn favorieten te zien. Wil hij toch wat anders, dan moet hij net als in de krantenwinkel thematisch kunnen zoeken. De cover is heel belangrijk wanneer de klant een magazine kiest, maar is vaak niet duidelijk genoeg op een tablet. Oplossing: "Zorg dat de cover voldoende groot is, zodat de citaten goed leesbaar zijn. Gadgets mogen de prijs niet verhogen en de afbeelding ervan mag de cover niet bedekken." De consument leest zijn papieren magazine niet in één ruk uit, maar legt het aan de kant of laat het op de koffietafel slingeren. "Op een tablet kan dat niet. Wanneer ik het magazine dichtklap, is het uit het zicht verdwenen en moet ik het opnieuw gaan zoeken als ik wil voortlezen." Oplossing: Uitgeverijen kunnen een applicatie zoals een digitale koffietafel gebruiken, waar alle gekochte magazines liggen. Dat kan de leestijd verhogen. Mensen geven hun magazine door en knippen artikels uit om te bewaren. Oplossing: "Uitgevers kunnen mediarechten inbouwen om een onlinemagazine twee dagen door te geven aan iemand anders of om te delen met anderen. Ze kunnen ook een oplossing bedenken waarmee de lezer interessante artikels kan bewaren." BENNY DEBRUYNEUitgevers kunnen mediarechten inbouwen zodat een abonnee een onlinemagazine twee dagen kan doorgeven aan iemand anders.