Hoe houdt hij het zolang vol?

In maart van vorig jaar werd Johan Crijns directeur van Creyf’s België, de derde topman in anderhalf jaar tijd. Wat heeft hij dat de anderen niet hebben?

Aan het hoofd van Creyf’s, de uitzenddivisie van personeelsdienstenverlener Solvus Resource Group, heerst sinds een jaar een relatieve rust. Toen Johan Crijns in maart 2003 aantrad als directeur van Creyf’s België (omzet: 300 miljoen euro) was hij de derde topman in anderhalf jaar tijd. Twaalf maanden later is hij nog altijd op post.

Een goede zaak voor Creyf’s, want het snelle personeelsverloop gebeurde op een slecht moment. De uitzendmarkt maakte moeilijke tijden door en dus was stabiliteit meer dan welkom. “Creyf’s zat in een cruciale periode,” herinnert Crijns zich. “Vanuit het moederbedrijf Solvus werd duidelijk gemaakt dat we snel de verschillende gespecialiseerde diensten moesten versterken.”

Een van die divisies is Financial Forces, dat zich specialiseert in de zoektocht naar uitzendkrachten voor de financiële sector. In die afdeling zijn drie nieuwe kantoren geopend. Een andere divisie waar Crijns extra aandacht aan heeft besteed, is Horeca & Events. Vooral in de horecasector ziet Crijns nog veel groeimogelijkheden. “Die markt zal niet worden gedelokaliseerd. Bovendien heeft dat segment een positief effect op de rentabiliteit.”

En dat is meer dan welkom. De uitzendsector is een branche waar met zeer kleine marges wordt gewerkt. Dat is geen probleem zolang de markt sterk groeit en de uitzendbedrijven grote volumes kunnen draaien. “Maar omdat de markt al een tijdje slabakt, moeten we het geweer van schouder veranderen en op zoek gaan naar niches die rendabeler zijn,” zegt Crijns. De gespecialiseerde diensten zijn momenteel goed voor 5 % van de omzet van Creyf’s België. Dat moet stijgen tot 10 % tegen 2006.

Toch benadrukt Crijns dat de klassieke business, waarbij grote volumes aan arbeidskrachten worden geplaatst, niet naar de achtergrond verschuift. “Wij zijn in algemene uitzendarbeid de derde speler op de markt,” aldus Crijns. “Ik kan het mij niet veroorloven om grote klanten te laten vallen. Volumes blijven belangrijk. Uiteraard evolueren we naar meer specialisatie, maar de grote klanten die we hebben, wil ik houden. Er mogen er zelfs nog een hoop bij komen. Uiteraard gaat de aandacht nu meer naar hogere marges en een betere nettorentabiliteit. Maar wanneer de markt opnieuw aantrekt, voel je dat in eerste instantie in segmenten waar je met grote volumes werkt.”

Vraag is natuurlijk wanneer die heropleving er komt. De voorbije jaren werd al verschillende keren voorspeld dat de uitzendsector uit het dal zou klimmen, maar dat was ijdele hoop. Wordt 2004 het jaar van de ommekeer? Crijns: “Ik denk dat het zwaarste achter de rug is, maar het is nog te vroeg om te gaan juichen. Wij verwachten een groei tussen 2,5 en 3 %.”

A.M.

“We moeten het geweer van schouder veranderen en op zoek gaan naar niches die rendabeler zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content