Probleem: Autobussen, autocars en vrachtwagens zijn minder in ongevallen betrokken dan andere voertuigen, maar de ongevallen waarin ze een rol spelen, zijn vaak zwaarder. Inclusief de ongevallen met blikschade kost een ongeval aan een transporteur gemiddeld 2000 euro. Die kostenpost beperken, kan een wereld van verschil maken op de rentabiliteit.
...

Probleem: Autobussen, autocars en vrachtwagens zijn minder in ongevallen betrokken dan andere voertuigen, maar de ongevallen waarin ze een rol spelen, zijn vaak zwaarder. Inclusief de ongevallen met blikschade kost een ongeval aan een transporteur gemiddeld 2000 euro. Die kostenpost beperken, kan een wereld van verschil maken op de rentabiliteit. Praktijk: Het Limburgse H. Essers is met een arsenaal van ruim 500 trucks een van de grootste logistieke en transportgroepen in ons land. Algemeen directeur Ivo Marechal: "Om de vier jaar vernieuwen we onze vloot, wat de veiligheid structureel verhoogt. Die aankopen meegeteld, besteden we ruim 10% van onze omzet direct en indirect aan investeringen in veiligheid. Dat gaat niet alleen over de dodehoekspiegel, onze vrachtwagens hebben bijvoorbeeld ook allemaal een extra lichtbalk achter de trekker. Gaat er een lamp stuk, dan hoeft de chauffeur maar de reservebalk aan te sluiten." H. Essers geeft de klassieke opleidingen aan zijn chauffeurs, maar werkt daarnaast ook samen met de VDAB om preventieve opleidingen te geven. Over het correct vastmaken van de verschillende ladingtypes, bijvoorbeeld. "Ten slotte volgen we ook op het niveau van de chauffeur op welke schadegevallen hij meemaakt, of zijn kabine proper is enzovoort. Dat heeft niets te maken met repressie - iedereen kan fouten maken - maar een chauffeur gaat anders om met zijn materiaal wanneer hij merkt dat daar aandacht aan wordt besteed." Oplossing: Ongevallen helemaal uitsluiten, zal wellicht nooit kunnen. Voor wie met vragen zit hoe de problematiek aan te pakken, heeft de International Road Union (IRU) een programma "Verkeersveiligheid" ontwikkeld. Het belangrijkste medium daarvan is een handboek met raadgevingen, gebaseerd op ervaringen van ondernemingen. Het handboek beschrijft hoe een verkeersveiligheidscultuur tot stand kan worden gebracht. Daarnaast zijn er tips over de organisatie van de communicatie (best tweemaal per jaar een analyse van de ongevallen met de chauffeurs), over de aanwerving en inwerking van nieuwe chauffeurs, en de opstelling van een stappenplan.Door de maatregelen toe te passen, kan het aantal ongevallen volgens de IRU met 30% tot 50% verminderen. Een transporteur die op jaarbasis tien voertuigen heeft die betrokken raken in een ongeval, kan op die manier dus 6000 tot 10.000 euro besparen.L.H. [{ssquf}]