eXtra informatie op www.trends.be Op de Trends-website vindt u artikelen over Telenet die eerder in Trends verschenen.
...

eXtra informatie op www.trends.be Op de Trends-website vindt u artikelen over Telenet die eerder in Trends verschenen.Telenet, dat is een verhaal van groei en innovatie," zegt Duco Sickinghe, de topman van Telenet. De droge cijfers die Telenet publiceert in de aanloop naar de beursgang suggereren echter dat de mooiste hoofdstukken van dat groeiverhaal al geschreven zijn. Bekijk de grafiek ( De groei neemt sterk af) en oordeel zelf voor wie de beursgang van Telenet op een uitstekend ogenblik komt: voor de belegger of voor de verkopende aandeelhouders (Gimv, gemengde intercommunales, Electrabel, enkele financiële instellingen en Interkabel). Telenet heeft de voorbije jaren een spectaculair en lucratief parcours qua inkomsten en cashflow afgemaald. De jus lijkt echter uit de benen en een nieuwe groeispurt belooft moeilijker te worden. De aandeelhouders van Telenet kunnen nu dus het mooiste verhaal vertellen en de beste waardering voor hun aandelen bedingen. Telenet haalt 298 miljoen euro vers geld op, maar voor de rest is de beursgang vooral een gedeeltelijke exit voor de bestaande aandeelhouders. Zij verkopen ongeveer de helft van hun aandelen, die 21 tot 25,5 euro moeten kosten. De prijs waardeert Telenet op 2,1 à 2,5 miljard euro en dat is vrij duur te noemen (zie kader: 25,5 euro per aandeel is duur). "Telenet heeft het niet altijd makkelijk gehad. We hebben geleefd van het geld van onze aandeelhouders. Nu kunnen we iets teruggeven," zei Franck Donck, de voorzitter van de raad van bestuur van Telenet. Alleen Liberty Gobal verkoopt niet en houdt vast aan een belang van 21,3 %. Dat brengt de dag dat Telenet een Amerikaans bedrijf wordt, weer dichterbij. Meer van hetzelfde. Dat is de intussen de basisstrategie van het gelouterde management om het groeiverhaal waar te maken. Dat betekent meer inkomsten uit televisie én internet én telefonie (zie grafiek: De triple play van Telenet). "Wij doen dus waar anderen van dromen," zegt Sickinghe. Telenet wil zich echter niet vastpinnen op vooruitzichten. Maar feit is dat het management en personeel van Telenet heel hard zullen moeten werken om het groeiverhaal waar te maken en de belegger plezier te laten beleven aan zijn investering. Op de televisiemarkt kondigt zich een loopgravenoorlog met BelgacomTV aan. Op de krimpende telefoniemarkt is het roeien tegen de stroom in. In breedbandinternet zit nog rek, maar ook hier is de concurrentie hard. Bovendien zegt het management op dit ogenblik geen overnames in het vizier te hebben, terwijl de groei van Telenet de voorbije jaren voor de helft aan overnames te danken was. Telenet trekt echter gewapend naar het slagveld. Telenet is eigenaar van het glasvezel- en kabelnetwerk dat twee derde van Vlaanderen verbindt en Telenet toelaat om één, twee of zelfs drie voeten tussen de deur van de Vlaamse huizen te steken. Het gevolg is een relatief trouwe en ruime klantenbasis in televisie (1,59 miljoen klanten), internet (bijna 600.000) en telefonie (323.000). Telenet levert ook telecomdiensten aan bedrijven. En Telenet is een sterk merk, de keuze van het logo was een lucky strike. Het management is op dit ogenblik in Parijs, Londen of New York om dit verhaal persoonlijk via een eindeloze reeks meetings aan institutionele beleggers te slijten. "Ze willen je eens diep in de ogen kijken," zegt Duco Sickinghe. Want een dividendrendement kunnen Sickinghe & co. de belegger nog niet aanbieden. Telenet moet in zijn geschiedenis nog altijd zijn eerste euro winst maken, al ligt die gouden mijlpaal binnen handbereik. Telenet kan de belegger echter wel al - en dat is in deze fase van de geschiedenis van Telenet veel belangrijker - met positieve kasstromen verleiden. Voor een bedrijf dat enkele jaren geleden nog op de rand van het bankroet balanceerde, is de snelle aanwas van de cashflow zonder meer een sterke prestatie die het bedrijf beursrijp maakte. Telenet verdient momenteel geld als slijk. De winst voor afschrijvingen, financiële resultaten en belastingen (ebitda) bedraagt liefst 47 %. Dat betekent dat Telenet, nadat het al zijn bedrijfskosten heeft betaald, nog bijna de helft van zijn omzet overhoudt. Die helft is beschikbaar om te investeren. Wat daarna nog overblijft, is vrije cashflow en dient om de financiers van het bedrijf te vergoeden. In het geval van Telenet betekent dat interesten betalen en schulden aflossen. Een groeiende cashflow is uiterst belangrijk voor Telenet: het bedrijf investeert immers nog enorm veel (tot 20 % van de omzet, maar ongeveer 60 % van die investeringen hangt direct samen met de groei in aantal klanten) en moet nog een enorme schulden- en rentelast de baas blijven. En dat lukt nu vrij aardig, want na investeringen en rentelasten bleef er vorig jaar zelfs nog een pak geld over voor versnelde schuldaflossingen. Telenet creëerde waarde voor de aandeelhouder door dure schulden (rente van gemiddeld 10 %) af te lossen. De schuldverlichting zorgt voor een betere kredietwaardigheid, een lager risicoprofiel en lagere kapitaalkosten. De 298 miljoen euro vers geld die Telenet wil ophalen, dient trouwens ook om de balans te versterken en schulden af te lossen. Kwestie van het goedehuisvaderprofiel van het aandeel wat aan te scherpen, zonder daarin te overdrijven. Heel wat beursgenoteerde bedrijven hebben vandaag juist te weinig schulden en vernietigen op die manier aandeelhouderswaarde. Maar kan Telenet de cashflows verder aanzwengelen? Telenet boert al goed, hoe kan het nog beter? De cijfers van de eerste jaarhelft van 2005 maken dat vraagteken nog groter. In vergelijking met 2004 is de schwung uit de groei, getuige de lagere omzetgroei (van 35 % in 2004 naar 7 % in de eerste helft van 2005) en de tragere toename van de kasstroom uit de bedrijfsactiviteit (van 30 % naar 12 %). De vrije cashflow daalde zelfs. Dat is onder meer te wijten aan de lancering van digitale televisie, die een pak investeringsgeld opslorpt. De bedrijfswinst (ebit) dikte wel nog met 40 % aan, wat erop wijst dat Telenet de (afschrijvings)kosten onder controle weet te houden. "De grootste investeringen liggen achter ons. Dat laat ons toe om de groei voor het eerst in een positieve en stijgende bedrijfswinst om te zetten. Daarom is dit een goed moment om naar de beurs te trekken," vindt Sickinghe. De hoofdverklaring voor het verlies aan groeimomentum is niet dramatisch voor Telenet. Ze is te vinden bij de post kabeltelevisie. Beter presteren, kon daar gewoon niet meer. De spectaculaire groei van de inkomsten uit analoge kabeltelevisie dankzij de overname van de kabelnetten in 2002 en de prijsverhoging van gemiddeld 26 % in 2003, is immers uitgeput. Iedereen die klant kan zijn, is klant en het kabeltarief is sinds 2003 onveranderd. Dankzij de inkomsten van de 1,59 miljoen kabelabonnees steeg de marge van Telenet van 23 % naar 46 %. De overname van het kabelnetwerk is daarom een prijzige (930 miljoen euro) maar strategisch bijzonder belangrijke stap geweest voor Telenet. De lancering van digitale televisie moet weer groei brengen in de televisie-inkomsten, temeer omdat de inkomsten uit betaaltelevisie daalden in 2005. Duco Sickinghe: "We zullen ongeveer 40.000 klanten in digitale televisie hebben bij de beurslancering. Digitale televisie is geen experiment meer."Maar ook Belgacom heeft zijn huiswerk gemaakt. BelgacomTV mikt via zijn dichte ADSL-netwerk op dezelfde tv-kijker als Telenet. De klant die de ene wint, is voor de andere verloren Het is een bikkelharde zero sum-game, waarvan voorlopig enkel het Belgische voetbal (dankzij de biedoorlog om het voetbalcontract) de grote winnaar is. Dat illustreert meteen een tweede effect van deze concurrentie: de distributeurs van omroepdiensten lopen kans om meer te moeten betalen omdat ze tegen elkaar gaan opbieden voor programma's. Grote zenders zullen daarbij hun prijs kunnen opdrijven. Nu al wordt gefluisterd dat Belgacom vanaf volgend jaar 10 miljoen euro per jaar dokt om de VMMa-kanalen (VTM, Kanaal Twee, Jim tv) te mogen uitzenden. Minder inkomsten, meer uitgaven: zo'n langetermijnperspectief is niet echt rozig. Sickinghe meent echter dat de Vlamingen meer willen betalen om tv te kijken, vooral dan voor slimme nieuwe betaaldiensten. Betaaltelevisie bereikt nu 5,4 % van de huiskamers, Telenet schuift een cijfer van 60 % naar voren voor 2009 op gezag van het onderzoeksbureau Screen Digest. Een derde van de Vlaamse huiskamers wordt echter niet door Telenet bediend, maar door de zuivere intercommunales, gegroepeerd in Interkabel. Sickinghe: "Ik begrijp niet waarom Interkabel niet in het televisieproject van Telenet is gestapt. We hebben een heel genereus aanbod gedaan. Meer kan ik niet bieden, want dan moet ik dat over de rug van de digitale kijker terughalen." Professor Frank Thevissen, directeur van het Center for Marketing & Corporate Communication Research (MaCo) aan de VUB, verwacht dat die si-tuatie op de prijzen zal drukken. "Interkabel krijgt nu de mogelijkheid om een aanbod te ontwikkelen met een product (en prijs) dat gevoelig beter is dan het aanbod van Telenet en Belgacom," meent hij. Telenet kan zich intussen optrekken aan de nog altijd vlot lopende verkoop van breedbandinternetlijnen, die intussen de belangrijkste bron van inkomsten zijn van het kabelbedrijf. Screen Digest verwacht dat de breedbandpenetratie tegen 2009 zal stijgen van 35 % naar 60 %. Ook in telefonie boekt Telenet nog stijgende inkomsten, hoewel de opbrengst per gebruiker afneemt - wat niet onlogisch is met de Freephone-formule. Telefonieklanten behoren ook tot de minst trouwe van Telenet, met een verloop van 12,2 % per jaar, bijna zoveel als in betaaltelevisie (12,6 %). Stijgende inkomsten uit vaste telefonie voorspellen, is echter gedurfd. Wereldwijd verliest vast bellen massaal terrein aan mobiel. Eind juni was het aantal Belgacom-abonnees met een vaste lijn jaar op jaar met 3,6 % gedaald. De hoeveelheid spraaktrafiek viel in twaalf maanden zelfs 11,8 % terug. Het doorgaans voorzichtige blad The Economist deed daar onlangs nog een schep bovenop door op zijn omslag te titelen: "Hoe het internet de telefoonbusiness vermoordde". En in dezelfde week stelde de belangrijke Belgische telecomdistributeur Topcom nieuwe telefoontoestellen voor, die eruitzien als gewone telefoons - met alle comfort van dien - maar wel via een internetverbinding kunnen bellen. Geloofwaardiger zijn extra inkomsten uit mobiele telefonie onder de Telenet-merknaam. Het Oostenrijkse filiaal van Liberty Global overtuigde eind 2004 ongeveer twee derde van zijn telefoonabonnees om ook mobilofoon te nemen. "We onderhandelen daarover zowel met Mobistar als met Base," ontkent Duco Sickinghe geruchten dat Telenet dicht bij een akkoord met Mobistar zou staan. Vorig jaar had Telenet al een deal met Base aangekondigd, maar dat was alleen een letter of intent, zegt Sickinghe. "Zonder prijslijst." Pas eind volgend jaar verwacht Telenet de gecombineerde gsm-wifi-toestellen waarmee het zijn eigenlijke strategie kan uitwerken: klanten automatisch via het internet laten bellen als dat kan, via gsm als dat niet kan. En internet betekent dan niet alleen thuis, maar ook via het hotspotnetwerk van inbelpunten dat Telenet uitbouwt, onder meer in de stations. "Volg de klant, niet de kabel," noemt Duco Sickinghe die aanpak. Hij sluit niet uit dat Telenet de grenzen oversteekt zodra de Waalse kabelboeren zich verenigd hebben en op zoek gaan naar een industriële partner. De beursgang geeft daarvoor bijkomende munitie. Ook de bedrijvenmarkt, het laatste bolwerk van Belgacom, komt in het vizier nu Telenet zijn diensten kan koppelen aan de ISDN-centrales die veel bedrijven gebruiken. Sickinghe besluit: "We koppelen onze groei aan kostencontrole, en wikken en wegen onze investeringen." Die combinatie moet garant staan voor een sterke groei van de centen die overblijven om schuldeisers en aandeelhouders te vergoeden. Bruno Leijnse/ Daan KillemaesEen analyse van een grote Belgische bank schat de waarde van Telenet op ongeveer 17 tot 22 euro per aandeel. Telenet verdient nu geld als slijk. De winst voor afschrijvingen, financiële resultaten en belastingen bedraagt maar liefst 47 %.