De ondernemer van amper 28 uit Ronse startte zijn zaak Kentucky Horsewear in augustus. De kmo van een vijftigtal werknemers verkocht in januari zijn eerste beenbeschermers. Eind maart zat hij al aan 4000 stuks. De lappen voor één paard kosten 120 euro.
...

De ondernemer van amper 28 uit Ronse startte zijn zaak Kentucky Horsewear in augustus. De kmo van een vijftigtal werknemers verkocht in januari zijn eerste beenbeschermers. Eind maart zat hij al aan 4000 stuks. De lappen voor één paard kosten 120 euro. Thomas Tuytens blijft met Kentucky Horsewear dicht bij de sport die zijn bloed doet stromen. Hij doet al sinds zijn vijfde aan ruiterij en niet zonder succes. Tuytens is een telg van het familiebedrijf Concordia Textiles uit Waregem, waarvoor hij van 2006 tot 2010 in China eerst een kantoor en daarna een productievestiging op gang trok. "Ik heb er geleerd dat je zonder merkbekendheid niet ver komt, al heb je dan een topproduct", zegt Tuytens. To watch and learn is naar eigen zeggen Tuytens' grootste specialiteit. Hij hoedde zich dus voor blind avontuur en schakelde het Duitse Kentucky in, al jarenlang specialist in wedstrijdkledij voor de ruitersport. "We mogen onder hun naam en via hun netwerk ons product verspreiden. Daar moeten we dus relatief weinig voor doen. Kentucky Horsewear verkoopt nu in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Denemarken, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Mexico", zegt de blitzstarter. Kentucky Horsewear verkoopt ook dekens voor de paarden, waartoe Tuytens zich aanvankelijk wou beperken. "Ik merkte echter weinig enthousiasme in de sector en wilde een vernieuwend product. Iets met een wow-effect", noemt Thomas Tuytens het. Voor de prijs van een "mooie luxewagen" kocht hij voor de beenbeschermers het patent op de Engelse d3o-technologie (lees 'ditrio'), een flexibel polymeer dat onder meer in de motorsport, skisport en in de iPhone en de iPad van Apple gebruikt wordt voor bescherming tegen schokken. In vrije toestand is de materie flexibel, maar bij een impact wordt de energie opgevangen en verhardt de gel. "Wij zijn een nieuwe, kleine speler. Zonder patent zou bij het minste succes een groot bedrijf ons opslokken", zegt Tuytens. Dankzij zijn ervaring bij Concordia en zijn interesse voor materialen kon de West-Vlaamse ondernemerszoon de stevige beenlappen zelf ontwerpen. Namaak wil Kentucky Horsewear niet in de rekken. "Als ruiter heb ik ondervonden dat sommige producten duur verkocht worden, terwijl ze vervaardigd zijn van slechte grondstoffen. Ik geloof niet dat zo'n liedje blijft duren, aan het einde van de rit wint toch de kwaliteit", zegt Thomas Tuytens. Op zijn producten rekent Kentucky Horsewear een minimale winstmarge. "Als elke tussenschakel in de ketting voldoende kan verdienen, dan verkoopt je product als vanzelf en haal je winst uit schaalgrootte", leerde de bedrijfsleider. De zin voor ondernemen meent Thomas Tuytens te hebben opgedaan tijdens zijn studies in Breda. "Nederlanders leren hun plan te trekken vanaf hun studententijd. De meesten betalen er hun studies zelf, heel anders dan in België. Ik merk ook dat de export van ons product gemakkelijker verloopt dan de verkoop in eigen land", stelt hij. JOHAN DE CROM