HET ZESDE BEEN

NIEUWE OVERNAME IN DE LUCHT.

Wereldwijd worden jaarlijks 20 miljard scheermesjes gebruikt. En 21 miljard batterijen. De Amerikaan Alfred Zeien (66 j.), architect en scheepsbouwingenieur, wil dat die allemaal bij hem gekocht worden. Op 12 september jl. openbaarde Zeien, sinds 1991 de baas van het Amerikaanse Gillette, dat hij ‘s werelds grootste batterijen-producent, het Amerikaanse Duracell, wil inlijven. Zeien heeft 7,8 miljard dollar veil voor Duracell, goed voor 2,3 miljard dollar omzet.

Zeien voorspelt dat de markt van herlaadbare batterijen voor onder meer laptops, camcorders en casettespelers zal groeien van 2 miljard dollar nu naar 5 miljard dollar in 2000. “Het eerste nieuwe product dat Duracell zal introduceren ligt “in de herlaadbare area,” weet Zeien. Hij mikt vooral op de kansen die Gillette Duracell biedt op distributievlak. Zeien zocht de voorbije 5 jaar naar een solide zesde been voor Gillette. Naast de scheermesjes, de scheerapparaten en het toiletgerief tekent Gillette voor Braun (electrische scheerapparaten), cosmetica ( Right Guard, Soft & Dri), pennen ( Waterman, Parker) papierproducten ( Paper Mate) en tandpasta ( Oral B). Gillette hanteert wereldwijd éénzelfde strategie : eerst worden de scheermesjes op de markt gegooid, dan de overige producten geïntroduceerd. Dat lukte tot nu toe al in meer dan 200 landen buiten de VS, goed voor 70 % van de omzet. Gillette claimt 68 % van de Amerikaanse markt van het “natte scheren”, in Europa 73 %, in Latijns-Amerika 91 %. Gillette offreert Duracell vooral een doorbraak buiten de VS : in Azië, Afrika en Latijns-Amerika. In die regio’s zijn zinkkoolstofbatterijen nog steeds de norm : alkaline-batterijen, waarin Duracell wereldleider is, halen er amper 15 %. Gillette heeft er de distributiekanalen, en scheermesjes en batterijen worden ook daar in dezelfde winkeltjes verkocht, meestal in rekjes net voor de kassa. De acquisitie van Duracell moet Gillette toelaten een jaarljkse groei van meer dan 20 % te realiseren. Dat moet de aandeelhouders, waaronder niet in het minst het beruchte New Yorkse KKR ( KohlbergKravis Roberts), dat Duracell in 1988 kocht van Krafts voor 1,8 miljard dollar, tevreden stellen. KKR betaalde in 1988 5 dollar per Duracell-aandeel en had op 12 september jl. toen het Gillette-bod bekend werd en de aandelen 63,75 dollar aftekenden nog 34 %. In het nieuwe Gillette krijgt KKR iets meer dan 6 %. Meteen echter maakt Wall Street zich op voor een nieuwe reuzenovername. KKR verkocht onlangs nog haar aandelen in de Amerikaanse herverzekeraar American Re Corp en int nu cash uit haar Duracell-aandelen. Wie of wat heeft KKR op het oog ?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content