In januari 2018 kreeg Nicolas Vannieuwenhuyze bij PostNL de leiding over de divisie Pharma & Care in België en Luxemburg. Die tak van het Nederlandse pakjes- en postbedrijf vervoert geneesmiddelen en gezondheidsproducten. De West-Vlaming werkte al anderhalf jaar voor PostNL Pharma & Care. Daarvoor was hij actief bij de producent van generische geneesmiddelen Eurogenerics.

Wat was het eerste wat u hebt gedaan?

NICOLAS VANNIEUWENHUYZE. "We hebben 8 miljoen euro geïnvesteerd in ons wagenpark. Onze vrachtwagens zijn uitgerust met een plaatsbesparend koelsysteem. Dat hebben we zelf ontwikkeld en het laat toe geneesmiddelen te transporteren in een koellade onder de klassieke laadruimte van onze vrachtwagens. Daardoor zijn ze efficiënter gevuld. Volgens de GDP-wetgeving (de afkorting voor Good Distribution Practices) moeten sommige geneesmiddelen worden vervoerd bij een temperatuur tussen 2 en 8 graden en andere bij 15 tot 25 graden."

Ik wil de thuislevering van geneesmiddelen bespreekbaar maken

Is er veel competitie in de niche van Pharma & Care?

VANNIEUWENHUYZE. "In België is een handvol bedrijven op ons terrein. De strikte regels vormen een drempel. Wij positioneren ons als een Benelux-speler met een 24 urendienst: wat we vandaag ophalen, wordt morgen geleverd. Dagelijks leveren we een kleine 20.000 pakjes en duizend pallets aan apotheken en ziekenhuizen. De apothekers zijn goed voor 45 procent van de omzet en de rest zit bij ziekenhuizen en groothandels."

Daalt het aantal afnemers door de consolidatie op de ziekenhuis- en apothekersmarkt?

VANNIEUWENHUYZE. "Het aantal afleveradressen daalt misschien, maar het aantal leveringen niet. Het gebruik van geneesmiddelen neemt toe. België blijft een farmaland. Mijn opdracht is ook tweeledig: enerzijds marktleider blijven in onze niche, anderzijds de organisatie klaarstomen voor de toekomst. Er ligt een grote uitdaging in de thuiszorg. Mensen blijven minder lang in het ziekenhuis. Ze worden steeds vaker thuis opgevolgd en verzorgd. Als de wetgeving het zou toelaten, wordt het interessant geneesmiddelen aan huis te leveren. Uiteraard moet dat onder de juiste omstandigheden gebeuren. We zien dat op termijn veranderen. Dan zal een kankerpatiënt bijvoorbeeld zijn therapie thuis krijgen. Wij hopen onze kennis van het consumentennetwerk voor gewone pakjes op termijn te kunnen combineren met de knowhow om producten volgens de GDP-wetgeving af te leveren. We denken niet enkel aan geneesmiddelen, maar ook aan medische apparatuur."

Wat was voor u het hoogtepunt de afgelopen twaalf maanden?

VANNIEUWENHUYZE. "Ik ben papa geworden ( lacht). Professioneel was het een ambitieus jaar, maar met 10 procent groei zitten we volledig op schema. De investering in ons wagenpark heeft veel aandacht gevraagd. Het is fijn die ruimte te krijgen. Dat toont dat het hoofdkwartier gelooft in onze groei."

Wat wordt de uitdaging voor de komende maanden?

VANNIEUWENHUYZE. "Het bespreekbaar maken van de thuislevering van geneesmiddelen. Met het onlinevoorschrift is daar een eerste aanzet voor gegeven. Je kunt intussen aan de apotheek vragen je voorschrift online op te halen en een bestelling klaar te zetten. Thuisleveringen zijn de volgende stap. Ik zie daarnaast een verstrenging van de GDP-normen. Daar moeten we ons op voorbereiden. En uiteindelijk willen we onze netwerkdichtheid uitbreiden. Op termijn betekent dat ook een groter wagenpark en meer personeel."

Nicolas Vannieuwenhuyze (34)

Is: general manager Pharma & Care bij PostNL

Vrije tijd: fanatiek fietsen en horloges ontwerpen