Ik voer al enkele jaren handel onder een merk in de Benelux en stel me de vraag wanneer je kunt spreken van een bekend merk en welke bijzondere rechten dat meebrengt?

Een bekend merk geniet een ruimere bescherming. Het kan zowel optreden tegen het gebruik van een identiek of overeenstemmend teken voor soortgelijke goederen of diensten als voor niet-soortgelijke goederen of diensten. Een merk als Coca-Cola is dus ook beschermd als een ander bedrijf het merk voor een heel ander product dan frisdran...

Een bekend merk geniet een ruimere bescherming. Het kan zowel optreden tegen het gebruik van een identiek of overeenstemmend teken voor soortgelijke goederen of diensten als voor niet-soortgelijke goederen of diensten. Een merk als Coca-Cola is dus ook beschermd als een ander bedrijf het merk voor een heel ander product dan frisdranken wil gebruiken. Bovendien hoeft er bij bekende merken geen risico te zijn op verwarring bij het relevante publiek. Daardoor kun je sneller tot een inbreuk besluiten. Als iemand een merk wil aanvragen dat overeenstemt met het bekende merk, kan de merkhouder daar onmiddellijk tegen optreden. In een recente zaak besliste de kamer van beroep van het Europese merkenbureau dat Apple zich terecht verzette tegen de vennootschap Pear Technologies Ltd, die een gestileerde peer als EU-merk had aangevraagd voor onder meer computers en software. Die zaak toont aan hoe ruim de bescherming kan worden. De kamer van beroep merkte op dat hoewel appels en peren verschillen, het relevante publiek bij het zien van een logo van een gestileerde peer toch onmiddellijk de link legt met Apple, dat een gestileerde appel als merk voert. Daardoor kon Pear Technologies meesurfen op het succes van Apple, wat niet toegelaten is. Om in aanmerking te komen voor de ruimere bescherming moet de merkhouder wel aantonen dat zijn merk bekend is. Voor merken als Coca-Cola en Apple zal dat snel worden aanvaard, maar ook minder bekende merken kunnen in aanmerking komen voor de ruimere bescherming. De rechtspraak kijkt daarvoor naar criteria zoals het marktaandeel, de geografische uitgestrektheid van het gebruik, de intensiteit en de duur van het gebruik.