Parlementsleden met kritiek op die kapitaalverhoging waren op één hand te tellen. Ook in België bleek tijdens het debat in het federaal parlement de voorbije week nog maar eens de brede consensus over de partijgrenzen heen _ op de Volksunie en het Vlaams Blok na: België heeft nood aan zijn flag carrierSabena.
...

Parlementsleden met kritiek op die kapitaalverhoging waren op één hand te tellen. Ook in België bleek tijdens het debat in het federaal parlement de voorbije week nog maar eens de brede consensus over de partijgrenzen heen _ op de Volksunie en het Vlaams Blok na: België heeft nood aan zijn flag carrierSabena. Waarom eigenlijk? Sneuvelt met het failliet van de Belgisch-Zwitserse combine eindelijk het laatste taboe in de Europese luchtvaart? Flag carriers werden overbodig door de liberalisering van de Europese burgerluchtvaart in de jaren negentig. Europa volgde met vertraging het Amerikaanse voorbeeld, waar sinds 1976 de vrijmaking gebeurde. Met als meest prominente slachtoffer het onaantastbare vlaggenschip Pan Am. De voorbije kwarteeuw pompte de overheid 1,73 miljard euro (70 miljard frank) in Sabena. Het bedrijf bengelde steeds aan de rand van de afgrond. Gewezen premier Jean-Luc Dehaene (zie blz. 36) noemt Sabena ronduit "een blok aan het been" van de Zaventemse luchthavenautoriteiten. Vanuit zijn monopoliepositie blokkeerde de Belgische flag carrier systematisch aanvragen van concurrerende maatschappijen voor bestemmingen. Meer carriers betekent meer werk op de luchthaven. Laat dat een les wezen voor de 12.000 bedreigde Sabeniens. En meer concurrentie betekent ook goedkopere prijzen voor consumenten. Flag carriers teren op overbodig prestige. Ze vliegen naar onrendabele bestemmingen. In 1999 opende Sabena een vlucht naar Washington. 's Lands flag carrier moest de hoofdstad van Europa verbinden met de hoofdstad van Amerika. En dat mocht wat kosten: in 2000 vloog Washington een gat van 11,6 miljoen euro (468 miljoen frank) in de Sabena-begroting. De lijn wordt opgedoekt.Of durft Guy Verhofstadt ( VLD) nu toch eindelijk zijn nek uit te steken? Op vrijdag 5 oktober liet de premier eindelijk het f-woord vallen. Sabena kreeg een overbruggingskrediet van vijf miljard frank (123,9 miljoen euro). Pro memorie: minister van overheidsbedrijven Rik Daems ( VLD) gaf eind januari "voor de laatste maal" een schijf van vier miljard frank (99 miljoen euro) aan de zieltogende carrier. Maar de premier liet eindelijk verstaan dat een faillissement van Sabena echt tot de mogelijkheden behoort. "Binnen een maand" moet er duidelijkheid zijn over een nieuwe luchtvaartmaatschappij. Zaventem kan zich eindelijk opmaken voor zijn rol als luchthaven van de hoofdstad van Europa. Wolfgang Riepl