Het verkeersbord wordt digitaal

© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

De stad Antwerpen plaatst sinds kort digitale parkeerverbodsborden voor wie ruimte nodig heeft om te verhuizen of te verbouwen. De slimme borden waarschuwen de stad als ze stiekem worden verzet of gestolen. Vier partijen werkten vier jaar aan het bord en het bijbehorende platform: VVS, samen met Rombit, de stad Antwerpen en Screvle.

Als student deed Lieven ‘s Heeren een vakantiejob bij de verkeersbordenfabrikant VVS in Hasselt. Dat had de toenmalige eigenaar onthouden. Na een toevallige ontmoeting jaren later belde hij ‘s Heeren, die intussen bouwkundig ingenieur was. “Wil je me opvolgen?” vroeg hij. “Verkeersborden. Daar is weinig sexy aan, hè!” reageerde ‘s Heeren. Na een gesprek besloot hij het management toch op zich te nemen. In 2011 nam hij het bedrijf over. “Ik kocht de Nederlandse investeringsmaatschappij uit en maakte de sprong als ondernemer met de hulp van mijn vader en familie. Ik investeerde alles wat ik had, ging een zware persoonlijke waarborg aan en riskeerde mijn huis, voor het geval dat het fout zou gaan”, vertelt hij.

1 Internet der dingen Het internet der dingen houdt in dat gebruiksvoorwerpen, zoals verkeersborden, via sensoren worden verbonden met het internet. Zo worden ze slim. De module die het verkeersbord slim maakt, bestaat uit vier e-inktschermen, een printplaat, batterijen, een communicatiemodule en een gps. Omdat e-inktschermen geen energie verbruiken als het beeld gezet is en omdat het bord maar om de tien minuten een signaal uitstuurt en ontvangt via Sigfox, communicatie met lage bandbreedte, gaat de batterij meer dan twee jaar mee.
1 Internet der dingen Het internet der dingen houdt in dat gebruiksvoorwerpen, zoals verkeersborden, via sensoren worden verbonden met het internet. Zo worden ze slim. De module die het verkeersbord slim maakt, bestaat uit vier e-inktschermen, een printplaat, batterijen, een communicatiemodule en een gps. Omdat e-inktschermen geen energie verbruiken als het beeld gezet is en omdat het bord maar om de tien minuten een signaal uitstuurt en ontvangt via Sigfox, communicatie met lage bandbreedte, gaat de batterij meer dan twee jaar mee.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Het werd een groot succes. VVS investeerde en innoveerde fors onder het leiderschap van ‘s Heeren. De omzet steeg van 1,7 miljoen naar 8 miljoen euro in tien jaar. Het personeel ging van 10 naar 45 medewerkers. “We werden een innoverende en baanbrekende speler in een heel traditionele sector”, zegt de eigenaar en gedelegeerd bestuurder van VVS. “We verruimden ons gamma, zodat steden en gemeenten hun totale straatinfrastructuur bij ons konden kopen. We waren de eerste met een webshop. We verruimden ons verkoopteam en gingen volledig voor service. Met Trafficsupply.be richten we ons ook tot particulieren en private ondernemingen die verkeersborden op maat wensen. We willen een one-stopshop voor signalisatie en straatmeubilair zijn voor onze klanten.” Trafficsupply.be groeide met 300 tot 400 procent en zal dat blijven doen.

1 Internet der dingen Het internet der dingen houdt in dat gebruiksvoorwerpen, zoals verkeersborden, via sensoren worden verbonden met het internet. Zo worden ze slim. De module die het verkeersbord slim maakt, bestaat uit vier e-inktschermen, een printplaat, batterijen, een communicatiemodule en een gps. Omdat e-inktschermen geen energie verbruiken als het beeld gezet is en omdat het bord maar om de tien minuten een signaal uitstuurt en ontvangt via Sigfox, communicatie met lage bandbreedte, gaat de batterij meer dan twee jaar mee.
1 Internet der dingen Het internet der dingen houdt in dat gebruiksvoorwerpen, zoals verkeersborden, via sensoren worden verbonden met het internet. Zo worden ze slim. De module die het verkeersbord slim maakt, bestaat uit vier e-inktschermen, een printplaat, batterijen, een communicatiemodule en een gps. Omdat e-inktschermen geen energie verbruiken als het beeld gezet is en omdat het bord maar om de tien minuten een signaal uitstuurt en ontvangt via Sigfox, communicatie met lage bandbreedte, gaat de batterij meer dan twee jaar mee.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
2 Plastic bord Het bekende aluminiumbord werd vervangen door een plastic bord, met aandacht voor de bepalingen van het politiereglement, want dat omschrijft elk detail van een verkeersbord. De kleuren, lettertypes en beelden liggen vast. De 4500 borden - 12 kilogram per stuk - werden in bulk aangeleverd. Ze worden op een 10 kilogram zware, oranje stalen voet geplaatst.
2 Plastic bord Het bekende aluminiumbord werd vervangen door een plastic bord, met aandacht voor de bepalingen van het politiereglement, want dat omschrijft elk detail van een verkeersbord. De kleuren, lettertypes en beelden liggen vast. De 4500 borden – 12 kilogram per stuk – werden in bulk aangeleverd. Ze worden op een 10 kilogram zware, oranje stalen voet geplaatst.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
3 Metalen platen Dit verkeersbord bevat maar één stuk metaal: de pijl. Die wordt uit gegalvaniseerd metaal gesneden en langs twee kanten bestickerd. Magneten met een kracht van 40 kilogram beschermen tegen diefstal. Dankzij de magneten kan de pijl worden gedraaid om de juiste verkeerssituatie aan te geven.
3 Metalen platen Dit verkeersbord bevat maar één stuk metaal: de pijl. Die wordt uit gegalvaniseerd metaal gesneden en langs twee kanten bestickerd. Magneten met een kracht van 40 kilogram beschermen tegen diefstal. Dankzij de magneten kan de pijl worden gedraaid om de juiste verkeerssituatie aan te geven.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
4 Stickers Producenten van verkeersborden moeten zeven tot twaalf jaar garantie geven op de reflectie en het beeld. Dat is niet vanzelfsprekend voor gekleurde beelden die door zonlicht, weer en wind aangetast worden. VVS zet daarom speciale inkten, printers en uv-werende laminaat in. Een gloednieuwe uv-printer van 6 meter lang print de tekeningen tegen 60 vierkante meter per uur. Tot voor kort gebeurde dat met printers, zeefdruk en plotters tegen 8 vierkante meter per uur, en met veel verspilling van inkt en solvent.
4 Stickers Producenten van verkeersborden moeten zeven tot twaalf jaar garantie geven op de reflectie en het beeld. Dat is niet vanzelfsprekend voor gekleurde beelden die door zonlicht, weer en wind aangetast worden. VVS zet daarom speciale inkten, printers en uv-werende laminaat in. Een gloednieuwe uv-printer van 6 meter lang print de tekeningen tegen 60 vierkante meter per uur. Tot voor kort gebeurde dat met printers, zeefdruk en plotters tegen 8 vierkante meter per uur, en met veel verspilling van inkt en solvent.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
5 Reflecterende folie Een zelfklevende, retroreflecterende film, opgebouwd uit honingraatjes en met verschillende lagen, maakt dat de verkeersborden licht reflecteren en verspreiden in het donker. De belangrijkste borden, de verbodsborden, reflecteren het sterkst. Tegelijk zorgt het laminaat ervoor dat graffiti met water en zeep te verwijderen is.
5 Reflecterende folie Een zelfklevende, retroreflecterende film, opgebouwd uit honingraatjes en met verschillende lagen, maakt dat de verkeersborden licht reflecteren en verspreiden in het donker. De belangrijkste borden, de verbodsborden, reflecteren het sterkst. Tegelijk zorgt het laminaat ervoor dat graffiti met water en zeep te verwijderen is.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
6 Montage en levering Ervaren handen plakken de stickers op een verwarmd bord. Vakmanschap is nodig om kreuken en blazen te vermijden. Elk van de vijf arbeiders kleeft honderden stickers per week. Een maatwerkbedrijf uit de regio boort gaten, bevestigt de magneten en brengt antidiefstalbescherming aan.
6 Montage en levering Ervaren handen plakken de stickers op een verwarmd bord. Vakmanschap is nodig om kreuken en blazen te vermijden. Elk van de vijf arbeiders kleeft honderden stickers per week. Een maatwerkbedrijf uit de regio boort gaten, bevestigt de magneten en brengt antidiefstalbescherming aan.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
6 Montage en levering Ervaren handen plakken de stickers op een verwarmd bord. Vakmanschap is nodig om kreuken en blazen te vermijden. Elk van de vijf arbeiders kleeft honderden stickers per week. Een maatwerkbedrijf uit de regio boort gaten, bevestigt de magneten en brengt antidiefstalbescherming aan.
6 Montage en levering Ervaren handen plakken de stickers op een verwarmd bord. Vakmanschap is nodig om kreuken en blazen te vermijden. Elk van de vijf arbeiders kleeft honderden stickers per week. Een maatwerkbedrijf uit de regio boort gaten, bevestigt de magneten en brengt antidiefstalbescherming aan.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content