Het uitzendbureau dat ook Miss België helpt verkiezen

Accent Jobs for People, beter gekend als Accent Interim, is al jaren een van de snelst groeiende uitzendbedrijven. In 2006 staat de opening van 25 nieuwe kantoren op de agenda. Bovendien kiest de atypische Roeselaarse uitzendgroep – die bijvoorbeeld de Miss Belgiëverkiezing mee helpt organiseren – nu ook resoluut voor internationale expansie.

Het is altijd leuk als je eigen voorspellingen uitkomen. Eind 2001 ging Philiep Cracco, topman van de West-Vlaamse uitzendgroep Accent Interim, ervan uit dat zijn bedrijf tegen eind 2006 ten minste zestig kantoren zou tellen. Vandaag zijn het er al meer dan vijftig, verspreid over heel Vlaanderen. “Er zijn 53 kantoren operationeel. Daarnaast wordt vanuit een ander kantoor een aantal regio’s bewerkt waar er nog geen vestiging is,” commentarieert Cracco. “Dit jaar willen we twee nieuwe kantoren per maand openen. We hebben ook al een vestiging in Wallonië en Brussel. In eerste instantie willen we onze positie op de bediendemarkt in Brussel verbeteren.” Ook Wallonië is een nieuwe groeimarkt met kantoren in Namen, Charleroi en Luik naast het bestaande filiaal in Waver.

Accent werkt ook volop aan zijn internationale expansie. Onlangs werd een kantoor geopend in Nederland. Ondertussen wordt in Frankrijk het terrein afgetast. Cracco: “Waarom zouden we binnen 20 jaar niet aanwezig kunnen zijn in de meeste Europese lidstaten? Niet om marktleider te worden, maar met een stevige positie in onze niche: het plaatsen van kwaliteitsvolle bedienden en kaderleden. Daarmee haal je een marktaandeel van een paar procent. Dat is voor ons voldoende.”

80 % krijgt een vaste job

Philiep Cracco noemt Accent Interim niet graag een uitzendbedrijf. Hij heeft het over een uitzendselectiebureau. Accent vist immers niet in de vijver van grote spelers als Adecco of Randstad. “We zijn geen volumespeler. In 1997, twee jaar na de oprichting van ons bedrijf (zie kader: Van paracommando tot uitzendboer), hebben mijn zakenpartner Conny Vandendriessche en ik onze strategie duidelijk bepaald: bedienden en kaderleden. En we kiezen voor kwaliteit. De werkkrachten moeten sterk zijn in hun vak én passen in de bedrijfscultuur van de ondernemingen waar ze aan de slag gaan én gedreven zijn.”

Een arbeidsintensief proces is dat, want Accent Interim begeleidt de klant-uitzendkrachten zelfs tijdens de selectiegesprekken. “Wij willen ze goed kennen,” zegt Cracco. De aanpak van Accent betekent ook dat de jobs die het kantoor aanbiedt voor 98 % optievast zijn: er is als het ware een optie op een vaste job in dezelfde functie. Zo’n 80 % van de door Accent geplaatste kandidaten wordt daadwerkelijk vast aangeworven.

Philiep Cracco werpt geen steen naar andere spelers, maar beklemtoont dat wie kwalitatief bezig wil zijn, niet kan kiezen voor volume. Doelstellingen worden niet in termen van marktaandeel bepaald. Dat zou volgens de Accenttopman ook gevaarlijk zijn, aangezien concurrenten (spelers uit de top vijf) in het verleden reclamebudgetten hebben gehanteerd die even hoog lagen als de omzet van Accent.

Niet de ‘Aldi van de interim’

“Er wordt vaak gediscussieerd over prijzen. Het klopt dat wij niet de goedkoopste zijn op de markt,” legt Cracco uit. “Maar we moeten toch niet zaniken over een uitzendkracht die 50 euro meer kost dan een andere. Goede werkkrachten worden duur. Het aanbod zal in de toekomst afnemen.”

Ook bij Accent kijken ze met meer dan gewone aandacht naar de demografische evoluties. Die voorspellen dat de beroepsbevolking de komende jaren zal dalen. Een trend die vaak onderschat wordt. Bedrijven hebben een investeringsbudget klaar, maar ze hebben geen budget om goede werknemers aan te trekken. Dat begrijpt Cracco niet: “Veel bedrijven hebben amper een retentiebeleid. Dat zal zich vroeg of laat wreken.” Het bediendesegment zorgt anno 2006 voor 60 % tot 70 % van de omzet met onder andere Accent Select Services en Accent Financial Forces. De groep van blue collar workers wordt niet verwaarloosd, maar draagt slechts voor een beperkt deel bij tot de omzet. Ook hier staat kwaliteit voorop, zegt Cracco. “Wij kunnen geen veertig goede arbeiders op één week tijd vinden, maar zeggen tegen de klanten: vraag er vijf aan ons en doe voor de rest een beroep op wat ik de Aldi van de interim noem. Wij werken trouwens ook samen met grote uitzendgroepen wanneer belangrijke volumes van uitzendkrachten moeten worden geplaatst. Zij vervullen het gros van de opdracht en wij kunnen hen aanvullen. Het zijn geen concurrenten, want ze spelen in een andere categorie.” Ter verduidelijking: markleider Randstad haalt een omzet die zowat tien keer hoger ligt dan die van Accent (67 miljoen euro in 2005).

Het bedrijf uit Roeselare beschikt ook over een poot voor uitzendkrachten in de voedingsindustrie (Accent Food Services). Een lokaal sterke niche: in de streek van Roeselare en Ardooie staat de voedingsindustrie sterk.

Van au pair tot Miss België

De Accentstrategie heeft het bedrijf de voorbije tien jaar geen windeieren gelegd. In 2004 haalde de uitzendgroep een omzet van 48 miljoen euro, in 2001 was dat ‘slechts’ 25 miljoen euro. Terwijl de uitzendmarkt een gemiddelde jaarlijkse groei kent van 9 %, haalde Accent in 2005 vier keer hogere groeicijfers (een fenomenale 36 %), goed voor een omzet van 67 miljoen euro.

Terwijl bij menig concurrent de balans de voorbije jaren regelmatig rood kleurde, bleef Accent qua rendabiliteit sterk scoren. In 2005 klokte de nettowinst af op 1,05 miljoen euro. De groep haalde een rendement op eigen vermogen van 28,6 %, terwijl grote spelers zich met heel wat bescheidener cijfers tevreden moesten stellen. Cijfers die vaak onder de 10 % zaten.

Ondertussen zoeken de meeste andere uitzendboeren hun expansie onder meer in een brede waaier van gespecialiseerde humanresourcesdiensten. Ze bewegen zich op het terrein van de sociale secretariaten en richten zich meer en meer op nieuwe groeimarkten als outplacement. Die noodzaak bestaat bij Accent niet.

Een aantal jaar geleden was Cracco duidelijk: Accent Interim was niet geïnteresseerd in het aanbieden van diensten als outplacement. Ondertussen is hij zijn mening – zij het licht – aan het bijsturen. Philiep Cracco: “We zijn op zoek gegaan naar nieuwe projecten, zoals het detacheren van getalenteerde verkoopsters voor de retail. Daarnaast zijn we ook actief op de markt voor au pairs. Zo begeven we voor het eerst in het business-to-consumersegment. Ook de organisatie van de Miss Belgiëverkiezing in West- en Oost-Vlaanderen behoort tot onze opdracht.”

Groeien met eigen middelen

Outplacement staat vandaag nog niet op het programma, maar Cracco sluit niet uit dat Accent Interim in 2007 ook die markt gaat verkennen. “Ik twijfel of een bedrijf als Accent die stap zal zetten,” zegt de topman van een concurrerend uitzendbedrijf. “Hebben ze daar wel de mensen voor? Ik denk dat spelers als Accent zich op hun niche zullen blijven focussen.”

Accent staat in een cruciale fase van zijn groeiproces, zeggen experts van de uitzendmarkt. Op een bepaald moment is het ook niet meer mogelijk om alles te controleren, waarschuwen ze. Zegt een waarnemer: “Ik vernam dat Cracco lange tijd elke uitzendkracht persoonlijk sprak. Dat kan je niet volhouden.”

De aandacht gaat nu in elk geval uit naar de groei in de kernbusiness. Groei is een zware maar berekende investering, zo klinkt het bij Accent. Het gebeurt via autonome financiering. Philiep Cracco: “Misschien groeiden we nog te traag. We hebben in het verleden mogelijkheden om vreemde middelen aan te wenden, te weinig gebruikt. Maar dat zal misschien met onze West-Vlaamse mentaliteit te maken hebben.”

In 2004 werd wel een kapitaalsverhoging van meer dan 400.000 euro doorgevoerd. “We hebben toen een incorporatie gedaan van de gereserveerde winsten,” legt Cracco uit. “Het is altijd ons doel geweest om winsten te reserveren voor het bedrijf zelf. Dat blijft zo.”

Alain Mouton

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content