Het trio dat politici wil leren communiceren

Het belang van communicatie in de politiek is de jongste jaren sterk toegenomen. Toch is er weinig professionalisme waar te nemen in die communicatie. Reflex wil dat veranderen.

A galev wordt Groen!, maar de overheer- sende boodschap dat weekend waren de schimpscheuten op het “schijnheilig paterke uit Hasselt”. Intussen ging de CD&V aan het flirten met het cordon sanitaire, terwijl de paarse regering tot driemaal toe een akkoord over de dienstencheques aankondigde en weer afblies. Politiek en communicatie lijkt een moeilijk huwelijk.

“Communiceren is een proces dat optimaal moet verlopen, wil het zijn effect hebben,” zegt Bert Cornelis. “Het komt erop aan om de juiste reflex te ontwikkelen vóór er gecommuniceerd wordt. Wanneer communiceer ik, hoe doe ik dat, via welk medium.” Cornelis is een van de vennoten van het triumviraat dat een gloednieuw communicatiebureau oprichtte, met de toepasselijke naam Reflex. Cornelis is een boswachter die stroper wordt, want in een vorig leven was hij journalist en later nationaal woordvoerder van de VLD.

Medevennoot Rob Van de Velde heeft een economische achtergrond en is vandaag aan de slag bij het reclamebureau Exemplaar, samen met oprichter Antoon Van den Putte. Hun drie verschillende achtergronden moeten de ideale mix vormen voor een totaal pr-beleid van politici en bestuurlijke overheden. Ze werkten al samen op losse basis bij de jongste verkiezingen voor de VLD van Vlaams-Brabant.

Politiek verkopen is niet hetzelfde als waspoeder, maar toch maakten de mannen van Reflex hun huiswerk via het bedrijfsleven. “We bekeken enkele roemruchte cases uit de commerciële en politieke communicatie,” zegt Rob Van de Velde. “Daaruit kwam een frappante constante naar voor. Bij de crises van Renault Vilvoorde, en nu bij Ford Genk, bleef het product onbesproken. In de politiek zijn de politicus en de partij zélf het product, wat toch een ander gegeven is.”

In de politiek wordt de top meestal begeleid door mediaspecialisten. Aan de basis is dat even anders. Cornelis: “Terwijl die mandatarissen mee het beeld van de partij bepalen. Communicatie stopt niet de dag na de verkiezingen, maar vaak worden de plaatselijke mandatarissen dan aan hun lot overgelaten. De politiek is niet mee geëvolueerd in de professionalisering van de pers.”

Lieven De Smet

“Vaak worden de plaatselijke mandatarissen aan hun lot overgelaten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content