In de Verenigde Staten is Tiger Woods door de gespecialiseerde pers verkozen tot 'Golfer of the Year'. Hij haalde het voor de tiende keer in dertien seizoenen. Associated Press verkoos hem ondertussen tot 'Athlete of the De-cade', voor wielrenner Lance Armstrong en tennisser Roger Federer. Of hoe de sport voor een keertje belangrijker was, in deze voor Tiger Woods zeer woelige tijden.
...

In de Verenigde Staten is Tiger Woods door de gespecialiseerde pers verkozen tot 'Golfer of the Year'. Hij haalde het voor de tiende keer in dertien seizoenen. Associated Press verkoos hem ondertussen tot 'Athlete of the De-cade', voor wielrenner Lance Armstrong en tennisser Roger Federer. Of hoe de sport voor een keertje belangrijker was, in deze voor Tiger Woods zeer woelige tijden. De topgolfer verdween immers van het openbare toneel om nog enige orde te scheppen in zijn privéleven, dat sinds eind november helemaal overhoop werd gehaald toen zijn affaires met een twaalftal vrouwen bekend werden. Woods, wiens jaarlijkse inkomen aan privésponsoring tot voor kort 100 miljoen dollar per jaar bedroeg, voelt de gevolgen ook in zijn portemonnee. Een overzicht. Accenture was de eerste grote sponsor die Tiger Woods liet vallen. "Hij is niet langer een goede vertegenwoordiger voor ons merk", zo luidt het. Tag Heuer kondigde aan dat het gezicht van Woods veel minder vaak zal worden gebruikt, om "zoals gevraagd zijn privéleven te respecteren". Gillette volgt het voorbeeld van Tag Heuer: "Tiger trekt zich terug uit het openbare leven en wij respecteren dat. We beperken dus zijn rol in onze programma's." Pepsico had voor het schandaal al beslist om de plannen op te doeken voor een energiedrankje van Gatorade met de naam 'Tiger Focus'. Kort voor kerstdag stopte ook het maandblad Golf Digest met de kroniek van Woods. AT&T besliste op 31 december om met de sponsoring van Woods te stoppen. Twee professoren in de economie van de Graduate School of Management aan de University of California becijferden ondertussen al dat de aandeelhouders van de bedrijven die worden vertegenwoordigd door Tiger Woods tussen 5 en 12 miljard dollar zijn kwijtgespeeld. Anderzijds zijn er ook sponsors die de golfkampioen trouw blijven: Electronic Arts, TLC Vision Corp., NetJets, collector cards Upper Deck en vooral Nike. "Hij gedroeg zich op een uitzonderlijke manier in de gegeven omstandigheden", zei president Phil Knight van de groep Nike. "Na zijn carrière zullen al die toestanden die de media nu gretig opblazen niets meer dan anekdotes zijn." Het neemt niet weg dat de kijkcijfers serieus zullen lijden onder de tijdelijke afwezigheid van Woods. Volgens experts komt er een terugval van 50 procent. Zoals trouwens het geval was toen Woods zich vorig jaar liet opereren aan de knie en verscheidene maanden aan de kant moest blijven. Dat zal zich ook laten voelen in de inkomsten uit sponsoring voor de Amerikaanse Tour. "Natuurlijk is dit geen ideaal scenario", zei Tim Finchem van de Amerikaanse PGA Tour. "De Tour heeft Woods nodig, maar ik weet zeker dat hij terugkeert." John Baete