Het spoor is de zwakke schakel in het goederenvervoer. Het marktaandeel ervan daalt al lang. "De waterweg heeft het spoor ingehaald", zegt professor Bart Jourquin, mobiliteitsexpert aan de...

Het spoor is de zwakke schakel in het goederenvervoer. Het marktaandeel ervan daalt al lang. "De waterweg heeft het spoor ingehaald", zegt professor Bart Jourquin, mobiliteitsexpert aan de UCLouvain. Nochtans kan meer spoorvervoer helpen om de CO2-uitstoot te verminderen. Een deel van het probleem is de geringe efficiëntie van het spoortransport. De NMBS is er nooit in geslaagd haar vrachtactiviteiten rendabel te krijgen."Als we het goederenvervoer per spoor tegen 2030 verdubbelen, betekent dat minstens 15.000 vrachtwagens minder op de weg en minder CO2-uitstoot", zegt Benoît Ramacker, de woordvoerder van minister van Mobiliteit Geroges Gilkinet (Ecolo). De federale regering en de Europese Unie beloven daarvoor financiële steun. Maar ook de spoorbedrijven moeten aan de bak: meer betrouwbaarheid, minder vertragingen en defecten aan treinen.