Dirk Meulenijzer wil iedereen overtuigen van het gemak en de veiligheid van eenvolumewagens.
...

Dirk Meulenijzer wil iedereen overtuigen van het gemak en de veiligheid van eenvolumewagens. Zo weinig belang hij hecht aan gezellige kantoorruimten, zoveel is Dirk Meulenijzer overtuigd van het nut van ruime en comfortabele personenwagens. Wie beslist om bij hem een nieuwe of tweedehandse eenvolumewagen te kopen, maakt zijn keuze niet in een riante showroom, maar in openlucht. Het nodige papierwerk achteraf wordt afgehandeld in een krappe bureaucontainer. "Ik investeer liever in voorzieningen die de aandacht van de klant niet afleiden van het essentiële, maar hem wel helpen bij het maken van de juiste keuze. Gekwalificeerd personeel dat degelijk advies kan geven en goede communicatiemogelijkheden zijn hiervoor van groot belang," zegt Meulenijzer. In juli 1992 opende Meulenijzer in Eke de eerste speciaalzaak voor eenvolumewagens in Europa. "Vier jaar geleden kreeg ik met moeite honderd wagens bij elkaar. De volumewagen was een vrij nieuw product op de automarkt en vele merken waren nog maar net begonnen met de ontwikkeling van hun versie." Nu zorgt een dertien koppen tellend team van technisch en administratief personeel en verkopers ervoor dat iedere klant de wagen van zijn keuze snel en in de best mogelijke staat geleverd krijgt. De voertuigen worden door kmo's vaak ingeschakeld als bedrijfswagen. Maar vooral de particuliere klantenlijst, bevolkt door Belgen, Nederlanders en Fransen, geeft een goed beeld van de multifunctionaliteit van de volumewagen. "Hij kan voor beroepsdoeleinden worden gebruikt, maar is tegelijk ook de gezins- of vrijetijdswagen bij uitstek."Op het terrein staan exemplaren van zowat alle modellen broederlijk naast elkaar opgesteld. Dit om efficiënt te kunnen vergelijken. De kilometerstand van elke Espace, Voyager, Transport of Spacewagon ligt tussen 0 en ruim 300.000 kilometer. De verkoop van 450 wagens genereerde vorig jaar een omzet van 125 miljoen frank. "Dat cijfer moet met 700 wagens dit jaar tot zeker 300 miljoen kunnen worden opgetrokken," voorspelt Meulenijzer, die nu al bijna de helft van de verkoop van tweedehandse eenvolumewagens in België voor zijn rekening neemt. "Dit komt overeen met 3 % van de totale markt. Op het autosalon verkocht Chrysler 700 nieuwe modellen. Tijdens dezelfde periode gingen er bij ons 70 van weg." Omdat manoeuvreren op de nochthans ruime bedrijfsoppervlakte zelfs met stuurbekrachtiging steeds meer precisiewerk vereist, wordt de bvba weldra uitgebreid met een tweede vestiging in het strategischer gelegen Boortmeerbeek. Later moeten vier filialen met elk zo'n 120 wagens het marktaandeel nog gaan vergroten.DIRK MEULENIJZER EN ZIJN TEAM Verkopen nagenoeg de helft van alle tweedehandse eenvolumewagens in België.