Het was best opvallend, hoe Peugeot als een van de grote, populaire constructeurs eeuwenlang wegbleef uit het sappige segment van de compacte monovolumes. Een markt die het Franse merk op die manier helemaal liet openliggen voor de concurrentie, als daar zijn Renault met de Grand Scenic, Opel met de Zafira of Citroën met de Picasso. Maar vandaag is de leemte ingevuld, want Peugeot heeft zijn 5008.
...

Het was best opvallend, hoe Peugeot als een van de grote, populaire constructeurs eeuwenlang wegbleef uit het sappige segment van de compacte monovolumes. Een markt die het Franse merk op die manier helemaal liet openliggen voor de concurrentie, als daar zijn Renault met de Grand Scenic, Opel met de Zafira of Citroën met de Picasso. Maar vandaag is de leemte ingevuld, want Peugeot heeft zijn 5008. Een uitstekende auto, zo kwamen we intussen te weten. Niet onlogisch, is dat: hoe langer je wacht om uit te pakken, hoe meer tijd je hebt gekregen om de fouten van de anderen niet te maken. Zoals? Wel, hoewel ze ontzettend populair zijn, schrikken monovolumes sommige (vooral autominnende) bestuurders nog altijd af omdat ze een ietwat te uitgesproken busjegevoel losweken. Waarmee we meteen de grootste deugd van de 5008 raken: je vergeet zo dat je met een eenvolumer rijdt, want de auto voelt echt aan als een berline of zelfs een coupé. En dan hebben we het niet alleen over zijn rijgedrag, maar ook en vooral over de houding en zitpositie achter het stuur. Een aangenaam rijgevoel, het stond dan ook bovenaan het bestek van Peugeot, dat deze 5008 bouwde op dezelfde basis als de razend populaire C4 Picasso van Citroën, het broertje binnen de Franse PSA-groep. Alleen is hij minder hoog en ook minder zacht afgeveerd, wat dus resulteert in een heel ander rijgevoel. Eentje dat iedereen met het concept monovolume kan verzoenen, zeker weten. We proefden de 5008 met zijn kleinste turbodiesel, de bekende 1.6 HDi van het huis. Natuurlijk schuift de tweeliter turbodiesel meer ademruimte onder de rechtervoet, maar we vonden de 1.6 met 110 paarden meer dan genoeg. Op geen enkel moment kregen we de indruk dat de motor diep moest gaan om de nochtans zware kooi op gang te krijgen. Alleen als we op de autoweg boven de toegelaten snelheid gingen, zagen we aan het hogere toerental dat we met een relatief kleine motor op weg waren. En ja, ook een pluim voor de afwerking. Franse auto's hebben de reputatie dat ze wat sneller piepen of kraken, maar dat mogen we van de 5008 niet zeggen. En ook niet van de kleinere 3008, kruising tussen SUV en monovolume, die al iets langer op de markt is. Het ziet er inderdaad naar uit dat Peugeot deze keer bijzonder veel aandacht aan de afwerking heeft geschonken. De verkoopcijfers liegen er trouwens niet om: in 2009 sleet Peugeot in België 60 procent meer exemplaren van de 3008 dan het zelf had ingeschat... + Heel aangenaam rijgevoel Kwaliteit afwerking - Zitjes derde rij te klein voor volwassenen Jo Bossuyt