HET RESCUE MARKETINGTEAM

“Behalve mijn vrouw wist niemand iets over mijn fiets omdat ik mijn eigen ding wilde doen, zonder zogenaamd goed advies”, schijft Sandman-bedenker Koen Viaene op de website. En dan moet hij plots zijn kindje delen omdat hij marketingkracht mist. Met wie? En waarom met deze vijf profielen?

1. De coördinator

Roderick Lindner, marketing- en ondernemersconsultant voor starters (A41), staat als gemeenschappelijke kennis van heel wat betrokkenen centraal in het marketingverhaal. Lindner treedt op als schaakmeester, vult gaten en voorkomt overlaps. “Ik geloof enorm in de nieuwe co-workingtrend waarin ervaren, onafhankelijke specialisten zich tijdelijk verenigen rond een project, hun kennis delen en uitwerken om vervolgens weer uit elkaar te gaan”, zegt hij. Die werkwijze vormt de basis van het bedrijfsmodel van A41, zijn nieuwe startersadviesbureau.

“Hij is op dezelfde manier begaan met de klant en wil niet per se zijn eigen stem-pel drukken”, zegt medeoprichter Karl Willemen. “Deed ik in eerdere bedrijven alles zelf, dan kon ik nu loslaten omdat het team werkte zoals ik het wilde. Dit team zoog zich vol Sandman en maakte zijn eigen voorkeur ondergeschikt aan het merk. Dat is volgens mij de enige goede manier van werken. Zonder ego’s. Vandaag ben ik al een nieuw bedrijf met Roderick aan het opstarten.”

De voorwaarde om onbekenden te laten samenwerken? Duidelijkheid. “Je moet eerlijk aan elkaar laten weten wat je kunt”, zegt Steven Verbruggen. “en zeker wat je niet kunt..” Daarom hoeven niet alle afspraken op papier te staan. Financiële zaken kunnen beter wel formeel vaststaan in een contract over workload en budgetten.

2. De kritische kenner

Erik Michels, fervent mountainbiker en bioloog bij pharmabedrijf AstraZeneca, werd uitgenodigd door zijn fietsvriend Lindner op de brainstormavond. De bedoeling was dat hij een kritische blik leverde. “Ik heb vooral meegewerkt aan het vatten van de es-sentie. Waarin onderscheidt de fiets zich van de andere: de combinatie van de brede banden, de verende voorvork, de vernieuwende geometrie en het feit dat de fiets aansluit op de 29 inch wiel-trend. Daarop bouwen marketing en communicatie vervolgens verder. Ik wilde geen loze claims gericht op de massa. Deze fiets is voor een nichepubliek dat vaak bestaat uit kenners.”

3. De merkstylisten

Colette Cornelissens en Bert Heyens, respectievelijk accountmanager en oprichter van het reclameagentschap If We Were You, vertaalden de fietskenmerken in een brede huisstijl. “Omdat we net als Sandman onszelf nog op de kaart moesten zetten, begrepen we meteen waar het om draaide”, zegt Cornelissens. “We zijn pas in januari 2012 opgestart. Sandman was een van onze eerste projecten.” Bert had al eerder projecten met Roderick gedaan. Het werk: een huisstijlgids samenstellen die het merk visueel past: lettertypes, kleuren, foto’s,…

4. De technische man

Steven Verbruggen, onlinespecialist en oprichter bannerontwikkelaar AdSomeNoice, raakte toevallig bij Sandman betrokken. Verbruggen ging voor het eerst co-worken bij Bar d’Office en botste er tegen een andere eersteling aan: Roderick Lindner. “Hij vertelde dat hij nog tech-nische mensen zocht voor een online-campagne. Als zelfstandige in bijberoep wilde ik meteen meedoen. Want hoewel ik niets van fietsen ken, charmeerde het verhaal me.” De interesse om een merk mee te creëren, greep Verbruggen, net zoals de nieuwe manier van werken: specialisten die zich tijdelijk rond een project verzamelen. Verbruggen zette vervolgens de onlinestrategie op papier. Wat komt er op de site? Hoe een webwinkel bouwen als een paar duizend euro niet zomaar met Visa betaald kan worden? Hoe kan Sandman zich tot andere merken verhouden? Voor het maken van de site nam hij een ervaren freelancer onder de arm.

5. De pr-agent

Wim Van der Linden, pr-consultant bij het communicatiebureau Finn, schreef een persbericht, niet enkel voor journalisten. Eerste communicatietarget waren fietsjournalisten, die de fiets na de persconferentie meteen konden uittesten op een mountainbikeparcours. Tegelijk stuurde Finn een social media release uit. “Geen klassiek persbericht”, zegt Van der Linden, “wel een internetpagina waarop het klassieke persbericht wordt aangevuld met video, foto’s in hoge resolutie, links naar meer informatie en knoppen om het nieuws te delen op nieuwssites en sociale netwerken.” Het voordeel van dat soort persbericht is dat ook liefhebbers het vinden en naar elkaar sturen. Bovendien scoort het goed op Google.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content