Het minste wat je van de BMW i8 kunt zeggen, is dat het een auto is die extremen verzoent. En dat ze er in Beieren in geslaagd zijn dat met grote onderscheiding te doen.
...

Het minste wat je van de BMW i8 kunt zeggen, is dat het een auto is die extremen verzoent. En dat ze er in Beieren in geslaagd zijn dat met grote onderscheiding te doen. We hebben het over extremen als hybride technologie en pluimgewicht. Hoewel in deze sportwagen zowel een verbrandings- als een elektrische motor en dus ook batterijen zitten, weegt de i8 amper 1485 kilo. BMW ging kwistig om met aluminium en vooral koolstofvezel, het lichte en onverwoestbare maar ook peperdure materiaal dat gebruikt wordt om formule 1-auto's te bouwen. En dan hier en daar nog wat magnesium in het interieur. Een ander extreem dan: de i8 is tegelijk een sportwagen en behoorlijk groen. Twee werelden die tot nu toe altijd uitersten geweest zijn. Dit tuig scheurt van 0 naar 100 per uur in minder dan vijf seconden, en trekt dan door naar topsnelheden die in ons land helemaal fout zijn. En toch verbruikten we maar 8,2 liter in een rit met ongebreidelde rijstijl, op heerlijk slingerende wegen waar we eens flink mochten pezen. Bezadigd rijden maakt het mogelijk vijf à zes liter te verbruiken. Dat is te danken aan een zeer slim uitgekiende combinatie van de elektromotor en de benzinemotor, een driecilinder turbo van maar anderhalve liter, die joelt en schreeuwt als een zescilinder. Met volle batterij, thuis in het stopcontact opgeladen, haalt hij ongeveer 20 kilometer helemaal elektrisch. Daarna, afhankelijk van de gekozen stand (eco, comfort of sport) werken elektro- en benzinemotor naadloos samen. Met tal van mogelijkheden. Zo kan je in een eenvoudig menu beslissen onderweg zo veel mogelijk batterijlading vast te houden tot je in stadsverkeer terechtkomt -- daar is elektrisch rijden het nuttigst. Het leuke is dat het allemaal zo harmonieus verloopt: geen schokken als elektro- en benzinemotor het van elkaar overnemen of gaan samenwerken. Een minpuntje: als je gaat scheuren met de i8 zoals je dat met een Porsche 911 of Jaguar F-Type doet, dan moet je serieus wat stuurmanskunst in de armen hebben. De voortrein verliest behoorlijk snel grip. In machobochten is er een neiging tot onderstuur. Dat heeft alles te maken met de ecologische ziel van de i8, en de voorbanden met weinig rolweerstand. BMW weet dat en zette daarom banden met meer grip op de optielijst. Dankzij de belachelijk lage CO2-uitstoot, berekend volgens de officiële tests, betaal je in Vlaanderen amper 41,61 euro BIV (belasting op inverkeerstelling) als je een i8 koopt. Voor een Porche 911 is dat 2163 euro. JO BOSSUYT