De internationale golfindustrie groeit en bloeit. De lockdowns hebben heel wat nieuwe spelers naar de terreinen gelokt. Op zowat alle continenten is het aantal clubleden gestegen. De golfsport heeft dan ook veel troeven om een breed publiek aan te spreken: alle leeftijdscategorieën kunnen het parcours op en er wordt in de openlucht gespeeld, zodat het heel gemakkelijk is om de socialeafstandsregels in acht te nemen. "Heel wat spelers vonden de voorbije zomer de weg naar ...

De internationale golfindustrie groeit en bloeit. De lockdowns hebben heel wat nieuwe spelers naar de terreinen gelokt. Op zowat alle continenten is het aantal clubleden gestegen. De golfsport heeft dan ook veel troeven om een breed publiek aan te spreken: alle leeftijdscategorieën kunnen het parcours op en er wordt in de openlucht gespeeld, zodat het heel gemakkelijk is om de socialeafstandsregels in acht te nemen. "Heel wat spelers vonden de voorbije zomer de weg naar de golfbaan", beaamt Cédric de Woot, marketmanager van het golfmerk Callaway voor België en Frankrijk. De grote golfmerken, die in de lente klappen kregen door de eerste lockdown, kijken vandaag aan tegen uitgeputte voorraden. "De Belgische federatie heeft nu meer dan 70.000 aangesloten spelers", vervolgt De Woot. De komende jaren zou het nog sneller kunnen gaan, want er staan een paar revolutionaire initiatieven in de steigers. Er is de recente fusie tussen Callaway en Topgolf Entertainment, een transactie van 2 miljoen dollar. "Topgolf werd eind jaren negentig opgericht in Texas door twee visionaire Britten", weet De Woot. "Ze ontwierpen een ludieke infrastructuur voor het grote publiek, waar je op allerlei manieren plezier kunt beleven met het golfspel. Het idee is dat je naar zo'n zaal kunt gaan zoals je naar een bowlingzaal gaat, om balletjes naar een doel te slaan of je vrienden uit te dagen in een precisiespelletje. Een handicap heb je helemaal niet nodig. Rond de practices, die uitgerust zijn met de nieuwste technologie, kun je iets eten of drinken, of een concert meepikken. Het is een perfecte combinatie van golf en vertier." Het concept slaat aan. Niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in Australië, Dubai en het Verenigd Koninkrijk. In 2020 kregen de 63 centra meer dan 20 miljoen bezoekers over de vloer, van wie de helft geen golfers waren. Velen waren jonge volwassenen. Met het initiatief kan Callaway zijn producten, zoals clubs en balletjes, niet alleen laten zien in de nieuwe golfzalen, maar ook potentiële golfers ontmoeten. Topgolf bracht het merk Toptracer dan weer mee in de fusie: een hoogtechnologische tool die het voor een speler mogelijk maakt realtime heel wat informatie over zijn slagen op een scherm te zien, zoals de afstand, de precisie of het traject. In ons land hebben de clubs van Louvain-la-Neuve, Haras en Drie Eycken die toestellen al.