In juni van vorig jaar (zie Cash nr. 23 van 23 juni 2009) raadden we u Alstom aan rond de koers van 45 EUR. Sindsdien heeft het aandeel de verwachtingen niet echt kunnen inlossen, aangezien het er niet in geslaagd is om de indexen te verslaan. Alstom volgde ongeveer de evolutie van de CAC-40. In een dergelijke context kan een daling van het orderboek op zijn minst onrustwekkend lijken. Als de trend zich doorzet, zullen de resultaten van de groep en dus de koers van het aandeel de komende jaren zeker geen nieuwe hoogten opzoeken.
...

In juni van vorig jaar (zie Cash nr. 23 van 23 juni 2009) raadden we u Alstom aan rond de koers van 45 EUR. Sindsdien heeft het aandeel de verwachtingen niet echt kunnen inlossen, aangezien het er niet in geslaagd is om de indexen te verslaan. Alstom volgde ongeveer de evolutie van de CAC-40. In een dergelijke context kan een daling van het orderboek op zijn minst onrustwekkend lijken. Als de trend zich doorzet, zullen de resultaten van de groep en dus de koers van het aandeel de komende jaren zeker geen nieuwe hoogten opzoeken. Wij hechten echter niet al te veel geloof aan een dergelijk scenario. De cijfers van het conglomeraat zijn er immers op verbeterd in vergelijking tot eerdere kwartalen. In het eerste semester van het boekjaar 2009-2010 (april tot september 2009) was het aantal nieuwe orders immers met 54 % teruggevallen. Het herstel is dus zeker niet zo groot als verwacht, maar mag toch aanzienlijk genoemd worden. De book-to-bill ratio (de verhouding tussen de orders en de omzet) van de periode is gestegen tot 0,9 en is dus bijna in evenwicht. De omzet in het afgelopen kwartaal heeft de analisten eveneens teleurgesteld, maar ook die tegenvallende prestatie moet enigszins gerelativeerd worden. Alstom heeft immers een groei van 3 % gerealiseerd, wat de goede cijfers van het eerste kwartaal bevestigt. Ondanks de crisis is het conglomeraat dus in staat om de omzetgroei van de voorbije vijf jaar te bevestigen. Het management heeft bovendien zijn doelstellingen voor het boekjaar 2009-2010 herhaald (in termen van marges), waaruit we kunnen afleiden dat het winstpotentieel intact blijft. Alstom zou een operationele marge van 9 % moeten kunnen behalen in 2009-2010, tegenover 8,2 % in het vorige boekjaar (en 3,6 % in 2004-2005). Eveneens actueel bij Alstom is de overname van Areva T&D (transmissie en distributie, het 'vervoer' van elektriciteit) samen met Schneider. De transmissieactiviteiten, die hoofdzakelijk betrekking hebben op middenspanning en hoogspanning en die goed zijn voor een omzet van 3,3 miljard EUR, zullen worden ondergebracht bij Alstom, terwijl Schneider de distributieafdeling overneemt. Het conglomeraat legt zo opnieuw de hand op de activiteit die het bij de herstructurering begin deze eeuw moest afstoten. Dankzij de overname kan de energiepool ook zijn upstreamactiviteiten verder ontwikkelen (gericht op uitrustingen en diensten gekoppeld aan het genereren van elektriciteit) zonder af te dwalen van zijn corebusiness, aangezien de markt globaal genomen dezelfde is (dezelfde klanten en een markt gedomineerd door grote projecten). De transmissieactiviteiten bieden dus een groot groeipotentieel. De opkomende landen moeten hun elektriciteitsnetwerk immers nog uitbouwen, terwijl in de ontwikkelde landen de overschakeling op hernieuwbare energie nieuwe uitrusting vergt, met name vanwege de decentralisering van een deel van de pro-ductie. De deregulering van de markt, de transnationale verbindingen en de druk om te voldoen aan nieuwe milieueisen (verbetering van de energie-efficiëntie) spelen de sector ook in de kaart. De omzet van Areva T&D is tussen 2004 en 2008 gestegen van 3 tot 5 miljard EUR (waarvan ongeveer de helft in de opkomende landen gerealiseerd werd). Wij herhalen ons koopadvies met een koersdoel van 60 EUR op twaalf maanden, hetzij 14 keer de verwachte winst voor het boekjaar 2009-2010. (C) Cédric BoitteAlstom zou een operationele marge van 9 % moeten kunnen behalen in 2009-2010, tegenover 8,2 % in het vorige boekjaar.