P atrick Lamoral is een tevreden man. Hij somt niet zonder trots de jongste groeicijfers van internetrekruteerder Monster (omzet: 4,6 miljoen euro) op. In het eerste kwartaal van 2004 steeg de omzet met maar liefst 181 % tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar. "We hebben onze doelstellingen duidelijk gehaald," zegt Lamoral. "Dat is vooral te danken aan de goede resultaten die we op het einde van vorig jaar mochten optekenen. Als je weet dat de markt is gedaald met 8 % en Monster de verwachte stijging heeft gekend, dan hebben we het ruim ...

P atrick Lamoral is een tevreden man. Hij somt niet zonder trots de jongste groeicijfers van internetrekruteerder Monster (omzet: 4,6 miljoen euro) op. In het eerste kwartaal van 2004 steeg de omzet met maar liefst 181 % tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar. "We hebben onze doelstellingen duidelijk gehaald," zegt Lamoral. "Dat is vooral te danken aan de goede resultaten die we op het einde van vorig jaar mochten optekenen. Als je weet dat de markt is gedaald met 8 % en Monster de verwachte stijging heeft gekend, dan hebben we het ruim 22 % beter dan de markt gedaan." Ook met het marktaandeel in de toch zeer specifieke sector van e-recruitment ging het crescendo. Begin 2003 had Monster in België een marktaandeel van 22 %. Dat is een jaar later gestegen naar 31,18 %. In het eerste kwartaal van 2004 wordt zelfs een marktaandeel van 40 % verwacht. Dat is verwonderlijk, want met de ongunstige evolutie op de arbeidsmarkt zou je verwachten dat de rekruteringssector het zeer moeilijk zou hebben gehad. Lamoral: "Onze omzet en winst worden niet alleen bepaald door de conjunctuur. Toen ik hier aankwam, was het duidelijk dat Monster in een sector actief was die stilaan een zekere maturiteit wist te verwerven. In de eerste zes maanden heb ik de interne werking geanalyseerd. Ik ben ook nagegaan hoe ik Monster ten opzichte van de klant moet profileren."Lamoral heeft een aantal flexibele voorstellen geformuleerd om de klanten de mogelijkheid te geven onbeperkt van de Monster-diensten gebruik te maken. Via Monster Solutions kunnen bedrijven bijvoorbeeld een eigen job- en CV-database opbouwen en een langetermijnstrategie aangaan met geïnteresseerde kandidaten. Voor kandidaten omvat dit onder meer het beheer van CV's, sollicitatiebrieven en zoekrobots. Die robots zoeken jobs en brengen kandidaten via mail automatisch op de hoogte. "We hebben hierbij de standaardtechnologie van Monster als uitgangspunt genomen," zegt Lamoral. "Omdat we een onderdeel zijn van een wereldwijd netwerk, konden we investeringen doen in technologie en die afschrijven op een zeer grote afzetmarkt. Wereldwijd, welteverstaan. Daardoor is de kost voor België relatief beperkt."Maar niet alleen in het business-to-business-segment kan Monster goede resultaten voorleggen. De databank bevat meer dan 145.000 CV's en daar komen er steeds bij. "Steeds meer sollicitanten beseffen dat ze er voordeel bij hebben om hun CV op onze site te zetten," zegt Lamoral. "Bovendien kunnen mensen die op zoek zijn naar een andere job meer dan 6000 jobs on line raadplegen."Opvallend is ook dat Monster, hoewel het sterk gelieerd is aan de internetbranche, al een tijdje winstgevend is. Lamoral: "Monster komt inderdaad uit de dotcomcultuur, waar je zeer veel rekening moet houden met omzet en winst. Maar in onze branche waren wij twee jaar geleden de eerste met een positief ebitda."A.M."We hebben het ruim 22% beter dan de markt gedaan."